Foto: Freepik

Kdo by neznal notoricky známou komedii z roku 1976 s názvem „Na samotě u lesa“. Repríza se odehrává i několikrát do roka, ale i přesto fanoušci tohoto jedinečného filmu dodneška neznají některé zajímavosti, které film provázeli. Když se řekne „Na samotě u lesa“, tak se asi většině lidí vybaví legendární hláška „Chčije a chčije“.

Tato hláška přitom vůbec nebyla ve scénáři a dokonce ani nebyla plánovaná. Šlo o nádhernou improvizaci Josefa Kemra. Zapátrali jsme a zjistili dokonce, co bylo předlohou pro scénář a budete možná překvapeni. Film totiž vychází z autorské zkušenosti autorů filmu, Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka. V šedesátých a sedmdesátých letech bylo totiž populární mít chalupu na venkově, kam se můžete uchýlit po pracovním týdnu v Praze.

Foto: Freepik

Výjimkou nebyl ani Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak, kteří také hledali chalupu. Jednou narazili na majitele chalupy, který jim neustále sliboval, že na podzim sklidí, v zimě prodá krávu a na jaře už nezaseje. Pro naše autory to byl okamžitě impuls k tomu vzít tužku a papír a začít své první návrhy scénáře.

V době natáčení „Na samotě u lesa“ byla těžká doba, která podléhala cenzuře. Autoři tak měli velké problémy film začít natáčet i dostat ho do kin. Tehdejšímu režimu totiž vadilo, že si režisér Jiří Menzel chtěl prosadit do role dědy Komárka Josefa Kemra. Ten byl totiž hluboce věřící a svou vírou se nijak netajil.

Jiří Menzel však přesvědčil režim a cenzurní orgány, že Josef Kemr je jediný, kdo to může dělat, protože umí zacházet s kosou. To byl i důvod, proč musel ve filmu být záběr, jak děda Komárek seče. Byla to v podstatě podmínka režimu. To byly ale obtíže před samotným natáčením.

Problémy ale přišly i po natáčení, kdy hrozilo, že film do kin vůbec nepůjde. Tentokrát vadila režimu scénka na hřbitově. Tento hřbitov se nachází v obci Svatý jan asi devět kilometrů od Sedlčan. V této obci je mimo jiné i hospoda, kde se děda Komárek popral.

Nicméně zpět ke hřbitovu. Tehdejší vrchní dramaturg na Barrandově, Ludvík Toman, tvrdil, že na hřbitově je příliš mnoho křížů, což by prý mohlo tehdejšímu divákovi vadit. Stejně tak by divákům vadilo „amatérské hraní“ Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka. Je to až trochu ironické, protože právě tito tři pánové spolu s Josefem Kemrem vdechli filmu typického ducha.

Zdroj: csfd.cz (odkaz)