Foto: Freepik
Český herní průmysl je významným ekonomickým odvětvím, které generuje roční tržby ve výši 7,5 miliardy korun. Hry od českých vývojářů, jako jsou Bohemia Interactive, Warhorse Studios nebo Amanita Design, jsou známé po celém světě. Přesto však systematická podpora tohoto odvětví v České republice dosud chyběla. Pavel Barák upozorňuje, že veřejná podpora her je běžná v mnoha zemích, například v Polsku nebo Kanadě, kde přispěla k rozvoji celého odvětví.
Význam státní podpory
Podpora herního průmyslu nemusí znamenat jen dotace, ale také lepší vzdělávání, nižší byrokracii nebo snazší zaměstnávání zahraničních specialistů. Martin Frývaldský z Warhorse Studios zdůrazňuje důležitost otevření pracovního trhu, zatímco Marek Španěl z Bohemia Interactive kritizuje neefektivitu a vysoké daně. Předseda GDA Pavel Barák vidí v nové podobě fondu příležitost pro menší a nezávislé vývojářské týmy, které dosud neměly přístup k veřejným financím.
Foto: Freepik
Kritika
Přestože někteří vývojáři podporují novou podobu fondu, jiní jsou skeptičtí. Marek Španěl varuje před tím, že fond může vytvořit prostor pro vznik projektů zaměřených jen na získání dotací, které by v komerčním prostředí neobstály. Jarek Kolář z Ingame Studios poukazuje na možné zneužívání dotací a vznik „dotační mafie“. Daniel Vávra z Warhorse Studios na sociálních sítích jednoduše prohlásil, že „dotace jsou zlo“.
Budoucnost českého herního průmyslu
Navzdory různým názorům je jasné, že český herní průmysl má potenciál růst a prosperovat s vhodnou podporou. Vývojáři jako Jakub Dvorský z Amanita Design vidí ve fondu možnost pro menší studia získat tvůrčí svobodu a experimentovat. Ondřej Paška z Charles Games věří, že fond může pomoci vzniku nových a zajímavých projektů.
Nový fond audiovize je prvním významným krokem k systematické podpoře českého herního průmyslu. Ať už se názory na státní podporu liší, je jasné, že české hry mají potenciál stát se významným kulturním exportem. Podpora státu může pomoci tento potenciál naplnit, pokud bude správně a efektivně využita.
Zdroj: CC.cz (odkaz)