Foto: Freepik
Funkce Auto Blocker byla poprvé představena Samsungem v říjnu 2023. Původně byla volitelná, což znamenalo, že uživatelé měli možnost ji zapnout, pokud chtěli zamezit instalaci aplikací z jiných zdrojů, než je Google Play Store či Samsung Galaxy Store. Nicméně od července 2024 je Auto Blocker zapnutý automaticky, což prakticky blokuje možnost instalace aplikací z alternativních obchodů, jako je například Epic Games Store, který byl na mobilních zařízeních spuštěn krátce předtím.
Epic Games nyní u soudu v Kalifornii požaduje, aby bylo Samsungu zakázáno aktivovat Auto Blocker jako výchozí nastavení. Žaloba také míří na Google, který je obviňován ze spolupráce se Samsungem s cílem udržet monopolní postavení Google Play Store na trhu s aplikacemi. Epic zároveň žádá finanční odškodnění a úhradu právních nákladů.
Nepřekonatelné překážky
Epic Games ve své žalobě tvrdí, že Samsungova funkce Auto Blocker vytváří uživatelům výrazné překážky při snaze instalovat aplikace mimo Google Play Store nebo Galaxy Store. Uživatelé, kteří se rozhodnou stáhnout aplikaci z externího obchodu, jako je například Epic Games Store, musí projít až 21-krokovým procesem. To je oproti 12 krokům, které běžně vyžaduje systém Android, ještě výrazně složitější a odrazuje uživatele od využívání alternativních zdrojů.
Foto: Freepik
Auto Blocker navíc označuje Epic Games Store jako „neznámý“ zdroj, což Epic Games vnímá jako záměrně nepravdivé tvrzení, protože Samsung již v minulosti uváděl některé jejich hry ve svém Galaxy Store. Epic Games považuje tyto nepravdivé informace za poškozující, protože mohou negativně ovlivnit reputaci firmy a odrazovat uživatele od instalace jejich aplikací, což vede ke ztrátě zisku.
Dopad na konkurenci
Podle Epic Games nový krok Samsungu ztěžuje jakoukoli soutěž na poli distribuce aplikací a de facto upevňuje Google Play Store jako jedinou životaschopnou platformu pro instalaci aplikací na zařízeních Samsungu. Tento krok přichází v době, kdy Epic Games již v roce 2023 vyhrál soudní spor proti Googlu, ve kterém porota jednomyslně rozhodla, že Google vykazuje antimonopolní chování, například tím, že vývojářům nařizuje používat platební systém Play Store pro všechny transakce a nabízí finanční pobídky, aby zůstali výhradně na této platformě.
Epic Games nyní tvrdí, že partnerství mezi Googlem a Samsungem přímo podkopává verdikt soudu z tohoto antimonopolního případu. Google podle Epicu nejenže blokuje konkurenci, ale využívá svých dohod s výrobci zařízení k tomu, aby posílil svůj monopol na trhu s aplikacemi.
Vliv na uživatele a vývojáře
Pro uživatele Samsung zařízení znamená automatické zapnutí Auto Blockeru výrazné omezení. Nejenže si uživatelé nemohou snadno stáhnout aplikace z alternativních obchodů, ale čelí i řadě varování a komplikací, které tento proces výrazně prodlužují. To vytváří prostředí, kde jsou aplikace nabízené mimo Google Play Store nebo Galaxy Store v podstatě nedostupné, což omezuje výběr a zvyšuje závislost na těchto dvou dominantních platformách.
Pro vývojáře jako Epic Games je toto omezení zásadní překážkou v dosažení zákazníků. Podle Epicu funkce Auto Blocker nejenže odrazuje uživatele od jejich obchodu, ale také šíří nepravdivé informace o bezpečnosti jejich aplikací. To může mít za následek ztrátu uživatelů a následně i výnosů, které by plynuly z nákupů jejich her a jiných aplikací.
Budoucnost antimonopolních sporů
Celý tento případ poukazuje na rostoucí problém s monopolem na trhu mobilních aplikací, který dominuje především Google Play Store a v menší míře Galaxy Store od Samsungu. Z pohledu Epic Games jde o pokračování dlouhodobého boje za otevřenější trh a spravedlivější podmínky pro vývojáře aplikací. Pokud by se jim podařilo zvítězit i v tomto sporu, mohlo by to vést k významným změnám v distribuci aplikací na Android zařízeních a otevřít dveře větší konkurenci.
Tento soudní případ však ukazuje, jak složité a nákladné může být prosadit si svá práva proti technologickým gigantům, kteří kontrolují klíčové prvky mobilního ekosystému. Ať už verdikt dopadne jakkoli, je jasné, že otázka monopolu na trhu aplikací bude i nadále předmětem diskusí a soudních sporů, protože vývojáři, jako je Epic Games, se budou nadále snažit prolomit bariéry, které tyto dominantní platformy vytvářejí.
Zdroj: Gamesindustry.biz (odkaz)