Foto: Freepik
Nadace VGHF spolupracuje od roku 2021 se sítí Software Preservation Network s cílem umožnit uchovávání digitální herní historie. Současná legislativa ovšem znemožňuje těmto institucím prolomit ochrany autorských práv, což blokuje přístup k digitálním hrám pro vzdálené badatele. Na stránce 191 Registers‘ Recommendation of Copyrights je uvedeno, že zástupci Entertainment Software Association (ESA) vyjádřili obavy ohledně navrhované výjimky s tím, že VGHF „nepředložila jasné požadavky na identitu uživatelů nebo důvod jejich zájmu o přístup k dané hře.“
Ředitelka Copyright Office Shira Perlmutter uvedla, že navrhovatelé neprokázali, že by kopírování her za účelem opakovaného používání v kategorii počítačových programů mělo pravděpodobně být považováno za fér využití (fair use). „Navrhovatelé nesplnili svůj úkol prokázat, že navrhované vzdálené používání v herní kategorii je pravděpodobně fér,“ dodala.
Perlmutter rovněž zkritizovala postoj VGHF k emulaci jako „nekonzistentní a nekompletní,“ a zmínila, že text výjimky nezahrnuje všechny relevantní technologie. Během slyšení VGHF uvedla, že ESA „deklarovala, že nikdy nepodpoří vzdálený přístup k hrám pro výzkumné účely za jakýchkoli podmínek.“
Foto: Freepik
V minulosti se ESA již postavila proti změně v DMCA zaměřené na uchování online her, které byly ukončeny, a to v roce 2018. Podle VGHF tato přísná pozice herního průmyslu, kterou veřejně nepodporují ani samotní členové ESA, přivádí výzkumníky k tomu, aby hledali mimo-legální způsoby přístupu k většině starších her, které by jinak nebyly dostupné. „Budeme pokračovat v naší snaze o větší přístup a legální možnosti pro uchovávání videoher a nadále budeme spolupracovat se členy herního průmyslu na zvyšování povědomí o těchto problémech,“ uvedla nadace VGHF.
V červenci provedla nadace VGHF průzkum, který odhalil, že až 87 % videoher je „kriticky ohroženo,“ protože jejich uchovávání se stává stále náročnějším. Tento výsledek podtrhuje význam iniciativ, jako je ta, kterou VGHF prosazuje, a otevírá otázky o budoucnosti videoherní historie a přístupnosti pro budoucí generace.
Zdroj: Gamesindustry.biz (odkaz)