Foto: Freepik

Diskuze kolem těchto skinů se rozhořela po příspěvku od uživatele 1000_toasters, který 26. října na platformě X (dříve Twitter) sdílel svou domněnku, že tyto obrázky vykazují znaky generativního AI umění. Přestože tento příspěvek byl mezitím smazán (uživatel výzval své fanoušky, aby se zdrželi obtěžování umělce nebo zaměstnanců Blizzardu), téma začalo nabývat na popularitě i díky videu Hearthstone tvůrce Zeddyho na YouTube, který tuto kauzu zaznamenal.

Zastánci teorie o AI upozorňují na řadu jemných, ale podezřelých detailů, které naznačují, že by se mohlo jednat o generované obrázky. Mezi zmíněné problémy patří například špatně vykreslené tetování na rameni Malfuriona nebo nesprávné detaily na jeho rohu či vlasech. V širším měřítku se také zaměřili na další práce umělce, který se podílel na těchto skinech, Treye Foreho. Podle uživatele 1000_toasters vykazují některé obrázky na Foreho Instagramu známé chyby AI – jako nesprávný počet prstů, chybné linie zbraní nebo špatné překrývání objektů.

K případu se rychle vyjádřil i community manager RidiculousHat na Redditu a X, kde potvrdil, že tým Hearthstone je o problému informován a začne jej během týdne řešit. Zatím sice neexistuje konkrétní důkaz, který by potvrdil použití AI, ale celé téma vyvolává široké spektrum otázek ohledně autenticity a etiky v digitálním umění.

Tato obvinění nejsou ojedinělá a jsou dalším příkladem toho, jak technologie AI ovlivňuje nejen vnímání, ale i důvěru fanoušků ve vztahu k umělecké tvorbě. Podobný problém měl i herní gigant Wizards of the Coast, když se na povrch dostala skutečnost, že k tvorbě jedné z propagačních grafik pro Magic: The Gathering byla použita AI, ačkoli to společnost nejprve popřela.

Hlavním problémem není pouze to, že AI generované umění někdy působí „nepřirozeně,“ ale že z uměleckého procesu odstraňuje lidský záměr a dovednosti, které jsou klíčové pro autenticitu a vizuální vyprávění. Jak uvedl novinář Harvey Randall: „Neexistuje žádné tajemství o tom, jak AI vygenerovala krásnou noční oblohu, pokud znáte technologii – trénovala se na databázi tisíců jiných obloh a udělala vzdělaný odhad.“ Firmy však mohou díky AI vyrábět obrázky rychleji a levněji, což vede k obavám, že budou postupně upřednostňovat generativní software před skutečnými umělci.

Současná situace tak znovu otevírá debatu o budoucnosti digitálního umění a zodpovědnosti herních společností za transparentní a etické využívání nových technologií.

Zdroj: PCGamer.com (odkaz)