Foto: Freepik
London, spolupráce mezi Zaha Hadid Architects a Epic Games, nabízí hráčům možnost virtuálně „stavět“ v srdci Londýna. Tato iniciativa zkoumá, jak mohou technologie videoher a architektura společně utvářet nové pojetí městského prostoru. Co by na to řekla slavná architektka Zaha Hadid, jejíž dynamické stavby ovlivnily panoramata měst po celém světě?
Virtuální megastruktura jako nový městský prostor
Myšlenka Re
London má kořeny ve vizích megastruktur, které kdysi formulovali architekti jako Reyner Banham nebo skupina Archigram. Ti se zabývali stavbami, které by splňovaly mnoho potřeb obyvatel a poskytovaly prostor pro různé činnosti. Shajay Bhooshan, spoluzakladatel designové sekce Zaha Hadid Architects zvané CODE, si myslí, že Fortnite nabízí možnost vytvořit megastrukturu s různorodými funkcemi, kde se hráči setkávají, staví a prožívají prostor společně. Hraní Fortnite tak připomíná moderní město, kde si každý najde své místo a kde jsou lidé aktivními účastníky, nikoli pouhými návštěvníky.
„Věříme, že virtuální architektura je stejně skutečná jako ta fyzická, protože slouží k lidské interakci,“ vysvětluje Bhooshan. „Jakmile přemýšlíme o architektuře jako o prostoru pro velké množství lidí, jako je tomu u stadionů nebo veřejných prostor, stává se z ní disciplína, která zajišťuje lidskou zkušenost. To je důvod, proč nás fascinuje propojení architektury s herním světem.“
London: Londýn jako platforma pro virtuální experimenty
Projekt Re
London přináší hráčům možnost stavět vlastní modulární budovy v Londýně, přímo vedle ikonických památek, jako jsou katedrála sv. Pavla nebo galerie Tate Modern. Hráči mohou vytvářet parky, kanceláře, obytné prostory nebo sochy, a to vše v interakci s ostatními stavbami, které zde vytvořili ostatní hráči. Výsledkem je dynamický a flexibilní prostor, kde se prvky stavby přizpůsobují novým modulům, které hráči umísťují.
„Město je v podstatě jako původní internet,“ říká Bhooshan. „Lidé se do měst vydávají, aby se setkali s ostatními, zažili něco nového a měli produktivní zážitek. Vše, co dnes děláme online – nakupujeme, konzumujeme informace, vytváříme kulturu – města původně umožňovala na fyzické úrovni. Virtuální město je nyní něco podobného.“
Fortnite jako platforma pro architektonické experimenty
Díky spolupráci s Epic Games, tvůrci Fortnite, vznikla unikátní platforma pro experimentování s architekturou. Epic se postaral o programování a zvukový design, zatímco tým CODE navrhl koncept a 3D prostor architektury. Výsledkem je prostředí, kde hráči mohou zkoumat architekturu a urbanismus v praxi – rychle a intuitivně, což je často nemožné v tradičních městských simulacích.
„Je překvapivé sledovat, jak hráči staví,“ říká Bhooshan. „Někteří jsou velmi precizní a vidí to jako stavbu svého vysněného hradu. Jiní tvoří různé struktury, které mají architektonickou a urbánní realističnost, což je běžně ve hrách nevídané.“
Virtuální vrstvy měst budoucnosti
Bhooshan věří, že ve virtuálním světě existuje nevyčerpatelný potenciál pro architekturu a urbanismus. V budoucnu si dokáže představit, že hry jako Fortnite budou fungovat jako vrstvy existujících měst. Kulturní instituce by zde mohly pořádat své události nebo reklamy, zatímco obyvatelé by se mohli setkávat ve virtuálních prostorech, které doplňují reálný městský prostor.
„Virtuální architektura by mohla být brzy realitou,“ dodává. „Můžeme vidět, jak Fortnite představuje virtuální Londýn, nebo podobné vrstvy ve městech po celém světě. Prostor se pak stává kombinací fyzické a digitální reality, což vytváří neomezené možnosti pro nové formy interakce.“
Jakou hodnotu mají reálná a kompaktní města?
Na závěr Bhooshan připomíná, že ani v digitálním světě není prostor zcela neomezený. „I když prostor ve virtuální architektuře vypadá neomezeně, potřebujete čas a lidské zdroje na vytváření detailů, jako jsou stromy, budovy a další prvky. Naše reálná města jsou kompaktní, protože lidé chtějí být blízko u sebe a objevovat nové věci v těsné blízkosti.“
A tak zatímco budoucnost přináší nové možnosti v podobě virtuálních měst, stále je důležitá hodnota fyzických měst a blízkosti, kterou nabízejí. Virtuální vrstvy mohou poskytnout nové způsoby interakce a zábavy, ale skutečná města zůstávají nenahraditelná svou unikátní hustotou a možností rychlého objevování.
Zdroj: Eurogamer.net (odkaz)