Foto: Freepik

Spor hráčů a obavy o budoucnost herního průmyslu

Žaloba, kterou v roce 2022 podala skupina hráčů z několika států USA, vznesla vážné otázky týkající se dopadů této akvizice na herní průmysl. Obavy se týkaly hlavně toho, že by Microsoft mohl získat nespravedlivou výhodu na trhu tím, že by získal kontrolu nad ikonickými herními tituly jako Call of Duty, World of Warcraft nebo Diablo. Hráči tvrdili, že tato akvizice by mohla vést ke zvýšení cen, omezení dostupnosti her na různých platformách a snížení konkurence, což by negativně ovlivnilo herní komunitu i spotřebitele.

Zejména hra Call of Duty se stala symbolem tohoto sporu. Fanoušci PlayStationu se obávali, že by Microsoft mohl tuto franšízu exkluzivně uzamknout pro své vlastní platformy, což by hráče na PlayStationu a dalších konzolích postavilo do nevýhodné situace. Microsoft ale opakovaně zdůraznil, že neplánuje omezit dostupnost této oblíbené série na ostatních platformách. Zároveň tvrdil, že žaloba je postavena na „nepodložených a nepravděpodobných tvrzeních“.

Gaming
Gaming

Foto: Freepik

Právní bitva a rozhodující zlom

Tato právní bitva probíhala souběžně s žalobou podanou Federální obchodní komisí (FTC), která také vyjádřila obavy z možného monopolu. FTC podala žalobu krátce po oznámení plánované akvizice, nicméně Microsoft tuto žalobu úspěšně vyhrál v roce 2023. To byl pro společnost zásadní moment, který otevřel cestu k dokončení transakce.

Hráči, kteří žalobu podali, byli však neústupní a snažili se spor posunout až k americkému Nejvyššímu soudu. I přes jejich snahy byla nakonec dohoda o urovnání sporu dosažena v říjnu 2024, tedy rok po oficiálním dokončení akvizice.

Urovnání sporu a jeho následky

Dohoda o urovnání byla uzavřena „s předsudkem“, což znamená, že tento konkrétní případ již nelze znovu otevřít. Podmínky dohody nebyly zveřejněny, nicméně právníci obou stran se dohodli, že každá strana ponese své vlastní náklady. Tím byla ukončena právní bitva, která trvala téměř dva roky.

Od chvíle, kdy Microsoft získal Activision Blizzard, došlo ve firmě k řadě změn. Několik vedoucích pracovníků společnost opustilo, včetně Bobbyho Koticka, kontroverzního generálního ředitele Activision Blizzard, který odešel na konci roku 2023. Mike Ybarra, prezident Blizzard Entertainment, společnost opustil na začátku roku 2024. Kromě toho došlo k restrukturalizaci některých týmů a uzavření některých studií.

Přestože se původně objevovaly obavy, že Microsoft bude hry jako Call of Duty vydávat exkluzivně pouze na svých platformách, aktuální informace naznačují, že nová hra ze série Call of Duty: Black Ops 6 bude vydána i na PlayStationu, Xboxu a PC, což naznačuje, že Microsoft dodržuje své sliby o zachování multiplatformového přístupu.

Pohled do budoucnosti herního průmyslu

Akvizice Activision Blizzard je jedním z největších obchodů v herním průmyslu, který má dalekosáhlé důsledky nejen pro Microsoft, ale i pro celou herní komunitu. Pro mnoho hráčů a odborníků z oboru tato transakce znamená zásadní změnu v dynamice trhu. Microsoft díky této akvizici získal nejen obrovskou knihovnu populárních herních titulů, ale také přístup k talentovaným vývojářům a technologiím, které mohou formovat budoucnost her.

Přesto zůstává otázkou, jakým směrem se bude herní průmysl pod taktovkou Microsoftu ubírat. Zda si Microsoft udrží svůj otevřený přístup k multiplatformovému vydávání her, nebo se v budoucnu pokusí posílit své vlastní platformy tím, že omezí přístup ke klíčovým titulům, je stále otevřenou otázkou. Zdroj: Eurogamer.net (odkaz)