Foto: Freepik

Umění bez kompromisů

V dnešní době, kdy herní průmysl generuje miliardy dolarů a vývojáři hledají způsoby, jak maximalizovat zisky, se občas objeví tvůrce, který zcela ignoruje finanční stránku věci. Pro něj jsou hry především médiem k vyjádření emocí, estetiky a jedinečných nápadů. Jedním z takových umělců je Alexander Perrin, australský nezávislý vývojář, který svou první hru Short Trip vytvořil jako ódu na jednoduchost, krásu a nostalgii.

Hra, ve které hráč převezme roli kočičího tramvajáka, kombinuje minimalistický herní design s dechberoucím vizuálním zpracováním. Navzdory prosté premise a omezeným herním mechanikám dokázala Short Trip zaujmout tisíce hráčů po celém světě – nejen svým zpracováním, ale i atmosférou, která je téměř meditativní.

Ruční kresba, která bere dech

Co činí Short Trip výjimečnou, je grafická stránka. Celé prostředí hry, včetně tramvaje, pasažérů a krajiny, bylo vytvořeno ručně za pomoci obyčejné tužky. Detailní kresby, které Alexander vytvářel více než pět let, dávají hře jedinečný styl, jenž připomíná staré skicáře.

Jednoduchá mechanika hry odpovídá její estetice. Tramvaj se ovládá jen dvěma směrovými klávesami a jednou další pro otevírání dveří. Hráči nejsou nijak penalizováni za chyby – nezastavení na zastávce, zpoždění ani jiné „prohřešky“ nemají na průběh hry žádný vliv. Díky tomu se herní zážitek blíží spíše relaxaci než soutěžení.

Krátká cesta, dlouhá vzpomínka

Short Trip z hlediska herní doby trvá pouze pět minut – což ji teoreticky řadí mezi nejméně efektivní projekty všech dob, pokud jde o poměr času vývoje a výsledné hratelnosti. To ale není podstatné. Hra totiž nabízí hráčům unikátní zkušenost, která mnohé přiměje k opakovanému hraní, a to nejen kvůli kouzlu samotné cesty, ale i drobným detailům v prostředí, které lze při každé další jízdě objevovat.

Kromě základní verze, která je zdarma dostupná online, nabízí Alexander i placenou variantu na Steamu. Ta přidává nové výzvy, například jízdní řád, jehož dodržování je ohodnoceno body. Přesto je patrné, že hlavní motivací autora nebyl zisk, ale snaha vytvořit něco osobního a smysluplného.

Pocta věnovaná milovanému kocourovi

Hra vznikla jako osobní pocta autorovu zesnulému kocourovi Javiovi. V mnoha ohledech jde o velmi intimní dílo, což dokládá i nadšené přijetí hráčů. Na Steamu dosud získala Short Trip dokonalé hodnocení – 100 % pozitivních recenzí.

Tento úspěch je nejen důkazem, že jednoduchost a upřímnost mohou ve světě her rezonovat, ale také připomínkou toho, že umění se nemusí řídit pravidly trhu. Alexander Perrin svou hrou inspiroval komunitu hráčů i tvůrců a ukázal, že i malý projekt může mít velký dopad.

Jak si hru zahrát

Pokud vás Short Trip zaujala, můžete si ji zdarma zahrát ve svém internetovém prohlížeči. Pokud chcete podpořit autora a získat bonusový obsah, placená verze na Steamu stojí zhruba tolik co malé pivo. Ať už si zvolíte jakoukoli variantu, jedno je jisté – tato hra vás přenese do světa, kde vládne klid, estetika a kočičí šarm. Short Trip není jen hra. Je to ukázka toho, co může vzniknout, když někdo spojí techniku, umění a lásku k jedné myšlence. Na pěti minutách může někdy záležet více, než bychom čekali.

Zdroj: iDnes.cz (odkaz)