Foto: Freepik

Moderská komunita je dlouhodobě známá svou kreativitou a vášní pro rozšiřování hranic herních možností. Projekt GTA Vice City: Next-Gen Edition, který převádí celý svět, mise i cutscény ze hry GTA Vice City do enginu GTA 4, se stal jedním z nejambicióznějších fanouškovských projektů poslední doby. Přestože se studio Take-Two Interactive, vydavatel série Grand Theft Auto, pokusilo tento projekt zastavit, tým modderů známý jako Revolution Team neztratil odvahu a vydal svůj výtvor navzdory překážkám.

Co je GTA Vice City: Next-Gen Edition?

GTA Vice City: Next-Gen Edition je fanouškovský projekt, jehož cílem je oživit nezapomenutelný svět Vice City v technologicky vyspělejším prostředí enginu GTA 4. Projekt zahrnuje:

  • Kompletní herní mapu Vice City.
  • Původní mise a vedlejší úkoly.
  • Převod ikonických cutscén.
  • Výrazně vylepšené grafické zpracování díky pokročilým technologiím enginu GTA 4, včetně realistického osvětlení a detailnějších textur.

Revolution Team původně plánoval, aby ke spuštění modifikace bylo nutné vlastnit legální kopii hry GTA 4. Tím chtěl tým projevit respekt k vydavateli. Situace se ale dramaticky změnila pouhé dva dny před plánovaným vydáním.

Zásah Take-Two: Odstranění YouTube kanálu a změna plánu

Krátce před oficiálním vydáním projektu zasáhla společnost Take-Two Interactive a nechala bez varování odstranit oficiální YouTube kanál Revolution Team. Na tomto kanále se nacházely nejen ukázky z vývoje modifikace, ale také stovky hodin streamů, které přibližovaly celý tvůrčí proces. Teaser trailer projektu přitom za méně než 24 hodin nasbíral přes 100 000 zhlédnutí a tisíce komentářů.

„Ztráta našeho kanálu byla pro nás emocionálně náročná. Byli jsme odříznuti od naší mezinárodní komunity, která pro nás byla obrovskou podporou,“ uvedl tým ve svém prohlášení. Přes tyto těžkosti se však rozhodli dodržet slib a projekt vydat v plánovaném termínu.

Revoluční krok: Samostatná verze

Po zásahu Take-Two se Revolution Team rozhodl k radikálnímu kroku – projekt přebudoval na samostatnou verzi, kterou lze nainstalovat a hrát bez nutnosti vlastnit GTA 4. „Přestože jsme původně chtěli vyjádřit respekt vydavateli, aktuální situace nás donutila změnit přístup,“ vysvětlil tým.

Projekt je nyní dostupný ke stažení, ale jeho osud zůstává nejistý. „Nevíme, jak dlouho bude modifikace veřejně dostupná. Nemůžeme oficiálně podpořit reuploady, ale pokud se k tomu někdo rozhodne, je to na jeho uvážení,“ dodali autoři.

Kontext zásahů Take-Two a Rockstar Games

Zásahy Take-Two proti fanouškovským modifikacím nejsou ojedinělým jevem. Nedávno byl například pozastaven projekt Liberty City Preservation Project, který měl za cíl převést město Liberty City do enginu GTA 5. Podle autorů projektu šlo o „přátelské odstranění“, na kterém se obě strany dohodly.

Take-Two i Rockstar Games se dlouhodobě snaží chránit své duševní vlastnictví, což je pochopitelné. Na druhé straně ale tyto kroky často naráží na odpor fanouškovské komunity, která vidí v těchto projektech neškodnou formu kreativity a nostalgie.

Budoucnost série GTA a nadcházející GTA 6

Fanoušci série GTA však mají před sebou světlou budoucnost. Rockstar Games plánuje vydání GTA 6, které má být jednou z největších her v historii. Datum vydání bylo zatím neoficiálně stanoveno na tento rok.

Mezitím si hráči mohou zkrátit čekání nejen díky modifikacím jako Vice City: Next-Gen Edition, ale také díky unikátním projektům, jako je Grand Taking Ages – satirická „parodie“ GTA 6, která využívá AI technologie a získala dokonce schválení k vydání na platformě Steam.

Závěr: Vášeň versus pravidla

Příběh projektu GTA Vice City: Next-Gen Edition ukazuje, jak silná je komunita fanoušků série Grand Theft Auto. Navzdory právním a technickým překážkám dokázali členové Revolution Team vytvořit něco, co nejen vzdává hold původní hře, ale zároveň posouvá hranice možného v moderské scéně.

Budoucnost těchto projektů však zůstává nejasná. Jak se herní průmysl přizpůsobí kreativním iniciativám fanoušků a jejich vášni pro úpravu her? A podaří se najít rovnováhu mezi ochranou duševního vlastnictví a podporou komunitní kreativity? Jen čas ukáže.

Zdroj: Eurogamer.net (odkaz)