Foto: Freepik
Rok 2024 byl plný kontrastů. Na jedné straně jsme byli svědky fenomenálních úspěchů her jako Baldur’s Gate 3 nebo The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, na straně druhé vidíme rostoucí počet uzavřených studií, masivní propouštění a rozpad tradičních modelů, které herní odvětví definovaly. Tato kombinace vyvolává otázku: stojí herní průmysl na prahu zásadní transformace?
Rok 2024: Zlatý věk her, nebo černý rok průmyslu?
Statistiky za rok 2024 mluví jasně. Přes 15 000 vývojářů přišlo o práci, což představuje jedno z největších propouštění v historii herního průmyslu. Mnoho studií, která byla považována za neotřesitelná, jako například Arkane Austin nebo Tango Gameworks, byla uzavřena kvůli rozhodnutím mateřských korporací. Stejně tak byla zrušena řada ambiciózních projektů, které nedokázaly naplnit přehnaná očekávání investorů.
Mezitím narůstá frustrace hráčů i vývojářů. Sociální sítě zaplavují příspěvky kritizující manažery velkých herních firem, kteří činí krátkozraká rozhodnutí zaměřená výhradně na maximalizaci zisku. Na veřejnosti zaznívá stále častěji otázka: proč jsou za neúspěchy trestáni ti, kdo hry tvoří, a ne ti, kdo řídí?
Příliš mnoho obsahu, příliš málo času
Rok 2024 přinesl na platformu Steam více než 18 700 nových titulů, což je rekordní číslo. Pro srovnání: v roce 2023 to bylo 14 300 a v roce 2020 jen 9 700. Přesto hráči věnovali pouhých 15 % svého času hrám vydaným v roce 2024. Tento trend ukazuje, že trh je přesycený a hráči mají problém orientovat se v obrovském množství novinek.
Foto: Freepik
Úspěch několika málo her, jako například Helldivers 2, které se vymanily z tradičních modelů monetizace a přinesly hráčům osvěžující zážitek, však ukazuje, že změna je možná. Tyto hry dokazují, že hráči stále hledají originální a promyšlené projekty, které nepůsobí jako produkty korporátního kalkulu.
Jaký bude rok 2025?
Rok 2025 by mohl být obdobím zásadních změn, které mohou definovat budoucnost celého odvětví. Mezi klíčové události, které mohou herní svět ovlivnit, patří:
- Nintendo Switch 2: Očekávaná konzole druhé generace navazuje na úspěch původního Switchu a bude testovat, zda hráči stále ocení inovativní, ale hardwarově méně výkonné platformy.
- Grand Theft Auto 6: Očekává se, že tato hra nastaví nový standard pro open-world tituly. Jak Rockstar zvládne přechod na novou verzi GTA Online po 12 letech úspěchu předchozí iterace, může být určující i pro ostatní live-service hry.
- Průlomové indie projekty: Po vzoru úspěšných titulů, jako je Baldur’s Gate 3, by se mohly na výsluní dostat hry, které vznikly z vášně a touhy přinést něco nového, nikoliv kvůli tlaku na tržby a monetizaci.
- Změna přístupu k monetizaci: Kritika battle passů, loot boxů a dalších forem agresivního zpeněžování nutí velké hráče hledat nové, méně invazivní způsoby, jak z herního obsahu generovat příjmy.
- Technologické inovace: Nvidia plánuje uvést nové grafické karty a vývojáři budou experimentovat s AI technologií, což může přinést zcela nové herní zážitky.
- Sociální změny: TikTok, klíčová platforma pro propagaci her, může být ve Spojených státech zakázán. Tento krok by zásadně ovlivnil marketingové strategie herních společností.
Češi na špici herního světa
Český herní průmysl si nadále udržuje stabilní růst. S obratem přesahujícím 6,5 miliardy korun a více než 160 herními studii se Česko stalo významným hráčem na mezinárodní scéně. Hry jako Kingdom Come: Deliverance nebo série Arma dokazují, že čeští vývojáři dokážou konkurovat světové špičce.
Stojíme před „vibe shift“?
V roce 2025 by mohlo dojít k tomu, co popisuje americký magazín The Cut jako „vibe shift“ – tedy k zásadní změně nálady a trendů. Hráči i vývojáři stále hlasitěji požadují návrat ke kořenům: ke hrám, které vznikají z vášně, nikoliv z korporátního tlaku. Jak poznamenal Swen Vincke, zakladatel Larian Studios: „Když dáte hru a tým na první místo, příjmy přijdou samy.“
Závěrečné myšlenky
Herní průmysl se ocitl na rozcestí. Může pokračovat ve stávajícím modelu, který upřednostňuje krátkodobý zisk na úkor kvality a udržitelnosti, nebo se může vydat cestou inovací a větší úcty k vývojářům i hráčům. Rok 2025 ukáže, zda je odvětví připraveno změnit svůj směr a začít psát novou kapitolu své historie.
Pokud se podaří najít rovnováhu mezi kreativní svobodou, technologickým pokrokem a ekonomickou stabilitou, čeká nás zlatý věk her. A to je „vibe“, který rozhodně stojí za to sledovat.
Zdroj: PCGamer.com (odkaz)