Foto: Warhorse Studios

Realistická atmosféra je jedním z hlavních pilířů české herní série Kingdom Come: Deliverance, která si získala srdce hráčů po celém světě. Pokračování této úspěšné hry, zasazené do raného 15. století, přichází s ještě vyšší mírou autentičnosti, a to nejen vizuálně, ale i zvukově. Vývojáři ze studia Warhorse se rozhodli nahrát co nejvíce reálných zvuků, což vedlo k nečekaným výzvám – například při snímání zvonů kutnohorského chrámu svaté Barbory.

Zvuky středověkého světa: Jak zní Kutná Hora ve hře?

Každé křupnutí větve v lese, cinknutí meče při jeho odložení nebo vzdálené volání trhovců – to vše bylo nahráváno tak, aby hra zněla co nejvíce odpovídala realitě. Vojtěch Nedvěd, vedoucí zvukového oddělení studia Warhorse, vysvětluje, že si dali záležet na každém detailu.

„Zvuky ve hře nejsou syntetické. Většina z nich pochází z reálného prostředí a byla pečlivě upravena tak, aby seděla do herního světa. Například kovářské zvuky jsme nahrávali v pevnosti Malešov, kde mají autentickou středověkou kovárnu. Většina zvuků v inventáři nebo při craftingu pochází právě odtud,“ říká Nedvěd.

Jeden z nejzajímavějších momentů při vývoji nastal, když vývojáři zjistili, že v jejich atmosférických nahrávkách je slyšet zpěv hrdličky. „Hrdlička je invazní druh, který se do Evropy dostal až v 19. století. Takže historicky správně by tam být neměla. Ale protože její zpěv skvěle dotváří atmosféru, rozhodli jsme se ji ve hře ponechat,“ přiznává Nedvěd.

Nahrávání zvonů: Největší zvukařská výzva

Jedním z nejtěžších úkolů bylo zachytit autentický zvuk zvonů v Kutné Hoře. „Nahrávání zvonů je extrémně složité. Pokud je zvon zaznamenáván uvnitř zvonice, mikrofony snímají i mechanické zvuky lana a kovových částí mechanismu, což ve výsledné nahrávce nechceme. Pokud zvony nahráváme venku, potýkáme se zase s okolním hlukem – projíždějícími auty, lidmi na náměstí nebo zpěvem ptáků,“ vysvětluje Nedvěd.

Řešením bylo umístit mikrofony mimo zvonici a zaznamenat zvonění přímo z výšky. „To se nakonec ukázalo jako nejlepší metoda – získali jsme čistý a přirozený zvuk zvonění, který se perfektně hodí do hry,“ dodává.

Autentická hákovnice: Když realita potřebuje úpravy

V druhém díle Kingdom Come se kromě mečů a luků objeví i první střelné zbraně, například hákovnice. Její zvuk vychází z reálných historických nahrávek, ale i zde bylo nutné provést určité úpravy.

„Reálná hákovnice nevydává nijak dramatický zvuk. Ve hře ale potřebujeme, aby hráče její výstřel zaujal a měl dopad na okolní svět. Proto jsme zvuk mírně upravili – přidali jsme efekty, které zvýrazní sílu výstřelu a způsobí, že se například koně ve stáji splaší nebo se postavy v okolí polekají,“ říká David Wurczel, další člen zvukového týmu.

I malé cinknutí vyžaduje precizní práci

Vytvořit realistický zvuk není jen otázkou jeho nahrání – často je potřeba zvuk vrstvit a upravovat. „Například když hráč v inventáři odloží meč, nejedná se o jediný zvuk. Je to složenina několika vrstev – kontakt kovu s dřevem, lehké vibrace čepele a dozvuk dopadu,“ vysvětluje Wurczel.

Většina her využívá syntetické zvuky nebo zvukové knihovny, ale vývojáři z Warhorse si zakládají na tom, že všechny zvuky jsou nahrané speciálně pro Kingdom Come. „Když hráč uslyší cinknutí, je to reálný zvuk kovu, nikoliv uměle vytvořený efekt. To je něco, co se ve hrách z pohledu první osoby příliš často nevidí,“ dodává Wurczel.

Očekávaný úspěch? Hráči rozhodnou po vydání

První díl Kingdom Come: Deliverance se prodal v osmi milionech kopií, což z něj udělalo jeden z největších českých herních úspěchů. Jak si povede pokračování, se ukáže už 4. února, kdy hra oficiálně vychází.

Díky pečlivému přístupu ke zvukové stránce můžeme očekávat ještě hlubší ponoření do středověkého světa, kde každý zvuk – od šumění lesa až po údery meče – přispěje k autentickému zážitku.

Zdroj: irozhlas.cz (odkaz)