Foto: generování AI – DALL-E
Realismus vs. hratelnost: Kde je hranice?
Kingdom Come 2 posouvá svůj důraz na realismus ještě dál než jeho předchůdce. Na jednu stranu to znamená autentičtější a hlubší herní zážitek, na druhou stranu některé změny mohou být pro hráče spíše překážkou než obohacením.
Například lukostřelba byla v prvním díle už tak dost obtížná – ruce se třásly, míření bylo složité, ale dalo se to zvládnout. Ve dvojce se však třesou obě ruce, což z přesné střelby dělá téměř nemožnou dovednost. Realistické? Ano. Zábavné? Těžko. Výsledkem je, že většina hráčů raději sáhne po kuši, která je mnohem jednodušší na použití.
Jízda na koni se sice zlepšila v tom, že kůň nyní projede i křovím, což byl častý problém prvního dílu, ovšem ovládání dostalo poměrně radikální změnu. Jakmile podržíte Shift pro rychlou jízdu, kůň sám pokračuje vpřed a ovládání přestává být intuitivní. Zpomalení pak může vyústit v tak prudké zastavení, že jezdec má pocit, jako by ho kůň chtěl shodit. V prvním díle bylo možné koně plynule ovládat, což hře dodávalo přirozenější rytmus.
Omezení přístupu k truhel a jídlu: Krok zpět?
Jedním z největších taháků původního Kingdom Come bylo prozkoumávání a postupné zlepšování dovedností jako je lockpicking. V jedničce bylo možné odemykat prakticky všechny dveře a truhly, pokud jste měli dostatečně vysokou úroveň. Ve dvojce je však většina dveří pevně zamčená a některé truhly dokonce ani neindikují, že by se daly otevřít. To sice přidává na realističnosti, ale ubírá na svobodě a pocitu objevování, který byl v prvním díle jednou z největších deviz hry.
Dalším problematickým prvkem je jídlo. V KCD1 bylo možné se najíst prakticky z jakéhokoliv kotlíku, což bylo užitečné zejména v začátcích hry, kdy měl hráč omezené zdroje. Ve dvojce je jídlo z veřejných kotlíků považováno za krádež, což znamená, že pokud se pokusíte najíst, riskujete stejný trest, jako kdybyste někomu ukradli meč. To je možná realističtější, ale také to dělá hru méně přístupnou a zbytečně přísnou.
Rozkládající se byliny a degradace předmětů
Nový systém kazivosti předmětů je v Kingdom Come 2 opět o něco přísnější. Věci se opotřebovávají rychleji, což znamená, že je nutné je neustále opravovat. Co je ale možná až přehnané, je fakt, že se kazí i byliny. Pokud je nenecháte usušit, mohou se zkazit ještě dřív, než je stihnete prodat alchymistovi. Tento systém nutí hráče plánovat a být neustále v pohybu, což může být frustrující, pokud si chcete hru užít spíše volnějším tempem.
Co se povedlo? Přepínání outfitů a výroba vlastních mečů
Abychom ale nebyli jen kritičtí – Kingdom Come 2 přináší i několik skvělých vylepšení. Jedním z nejlepších je možnost předvolit si různé outfity a rychle mezi nimi přepínat. To znamená, že už nemusíte ručně přehazovat každou část brnění nebo oblečení při přechodu mezi různými situacemi.
Další skvělou novinkou je možnost výroby vlastních mečů. To dává hře nový rozměr personalizace a umožňuje hráčům vytvářet zbraně, které nejlépe odpovídají jejich hernímu stylu.
Verdikt: Skvělá hra, ale někdy až příliš realistická
Kingdom Come 2 je bezpochyby mistrovský kus práce, který přináší do herního světa nový standard realismu. Avšak ne všechna vylepšení jsou ku prospěchu věci – některé prvky, které měly přidat na autenticitě, spíše ubírají na herním zážitku.
Pokud jste fanoušci prvního dílu a užívali jste si jeho svět, určitě si přijdete na své. Jen se připravte na to, že tentokrát vás hra nebude šetřit a některé změny mohou být spíše zkouškou trpělivosti než zábavou. Přesto Kingdom Come 2 stojí za vyzkoušení – a pokud si zvyknete na jeho realismus, může se stát jedním z nejlepších RPG zážitků posledních let.