Foto: Freepik

Počátky: Revoluční plošinovka

Když Jordan Mechner v roce 1989 vydal první díl Prince of Persia, způsobil tím malou revoluci v herním světě. Hra kombinovala napínavý příběh, inspirovaný pohádkami z Tisíce a jedné noci, s inovativní hratelností a realistickou animací postav pomocí rotoskopie. Princ měl pouze 60 minut na to, aby unikl z podzemních kobek, překonal nástrahy a zachránil princeznu před zlým vezírem Jaffarem.

Hra byla známá svou vysokou obtížností a precizním ovládáním. Každý skok musel být pečlivě načasován, a jediná chyba mohla vést k tragickému pádu na ostny. Navzdory (nebo právě díky) těmto výzvám si získala obrovskou popularitu a položila základy pro budoucí úspěchy série.

Pokračování a technologický pokrok

V roce 1993 vyšlo Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame. Mechner využil pokročilejší technologie a hra běžela v 256 barvách s vylepšenými animacemi. Příběh navazoval na události prvního dílu, kdy se princ musí opět postavit Jaffarovi, tentokrát s pomocí svého stínového dvojníka. Hratelnost zůstala věrná originálu, ale přidala nové prvky, jako byly dopravní prostředky či možnost ukládání hry kdykoli.

Bohužel, třetí díl Prince of Persia 3D z roku 1999 nedokázal přechod do třetího rozměru zvládnout tak úspěšně. Hra trpěla technickými problémy, špatným ovládáním a nedostatečnou optimalizací. Navzdory snaze přinést sérii do nového tisíciletí se setkala s negativními ohlasy a budoucnost Prince byla nejistá.

Znovuzrození pod křídly Ubisoftu

Po neúspěchu třetího dílu získala licenci francouzská společnost Ubisoft, která se rozhodla sérii oživit. V roce 2003 vydala Prince of Persia: The Sands of Time, který se stal okamžitým hitem. Hra představila nový přístup s důrazem na plynulou akrobacii, dynamické souboje a inovativní mechaniku manipulace s časem pomocí Dýky času.

Sands of Time: Nová trilogie začíná

Sands of Time získala uznání kritiků i hráčů díky své atmosféře, designu úrovní a hlubokému příběhu. Princ se zde spojil s princeznou Farah, aby společně napravili katastrofu způsobenou uvolněním Písků času. Hra kladla důraz na elegantní pohyb prostředím, řešení hádanek a boj s nadpřirozenými nepřáteli.

Warrior Within: Temnější tón série

Pokračování s názvem Warrior Within z roku 2004 přineslo výraznou změnu atmosféry. Hra byla temnější, násilnější a princ se musel postavit svému osudu, pronásledován neúprosným strážcem času Dahakou. Nový bojový systém umožňoval používání dvojitých zbraní a provádění komplexních komb. Přestože hra rozdělila fanoušky svým odlišným stylem, přispěla k prohloubení princova příběhu.

The Two Thrones: Návrat do Babylonu

Trilogii uzavřel díl The Two Thrones v roce 2005. Princ se vrací do Babylonu, který je zmítán válkou, a musí čelit nejen vnějším nepřátelům, ale i své vlastní temné stránce. Hra kombinovala prvky předchozích dílů a představila nové mechaniky, jako je proměna v Temného prince s odlišnými schopnostmi. Tímto dílem se uzavřela jedna z nejúspěšnějších kapitol série.

Experimenty a nové směry

V roce 2008 přišel Ubisoft s rebootem série v podobě hry Prince of Persia, která se odklonila od předchozí trilogie. Hra zaujala unikátním výtvarným stylem s použitím cel-shadingové grafiky a představila nového hrdinu a příběh. Princ tentokrát spolupracuje s tajemnou princeznou Elikou, aby společně zastavili šíření temnoty boha Ahrimana.

Hra kladla důraz na spolupráci mezi postavami, plynulý pohyb a akrobacii. Přestože získala pozitivní ohlasy za vizuální zpracování a atmosféru, někteří hráči kritizovali nízkou obtížnost a opakující se hratelnost.

The Forgotten Sands: Návrat ke kořenům

V roce 2010 vyšel Prince of Persia: The Forgotten Sands, který se pokusil navázat na úspěch trilogie Písků času. Hra se odehrávala mezi událostmi Sands of Time a Warrior Within a přinesla nové elementární schopnosti, jako je ovládání vody a obnovování zničených struktur. Přestože nabídla zábavnou hratelnost, byla kritizována za slabší příběh a nedostatek inovací.

Vliv na herní průmysl a zrod Assassin’s Creed

Série Prince of Persia měla zásadní vliv na vývoj akčních adventur a platformových her. Její mechaniky a designové principy inspirovaly mnoho dalších titulů. Zajímavostí je, že původně plánované pokračování série se nakonec stalo základem pro novou značku Assassin’s Creed, která si získala obrovskou popularitu a stala se jednou z nejprodávanějších sérií Ubisoftu.

Současnost a budoucnost Prince z Persie

Po vydání The Forgotten Sands se série na několik let odmlčela. Fanoušci netrpělivě čekali na návrat prince a v roce 2020 Ubisoft oznámil remake původní hry Sands of Time. Projekt však narazil na komplikace a datum vydání bylo několikrát odloženo, aby vývojáři mohli hru vylepšit a naplnit očekávání fanoušků.

Nová dobrodružství na obzoru

Ubisoft také představil nový titul Prince of Persia: The Lost Crown, který má přinést svěží pohled na sérii s návratem k 2D plošinovkové hratelnosti ve stylu metroidvania. Hra slibuje dynamickou akci, propracované souboje a bohatý svět plný tajemství. Nový protagonista Sargon, mladý a talentovaný bojovník, se vydává na nebezpečnou výpravu za záchranou uneseného prince Ghassema. Hra je plánována na rok 2024 a fanoušci doufají, že přinese novou energii a posune sérii opět vpřed.

Závěr: Legenda pokračuje

Prince of Persia je série, která si během 35 let prošla mnoha změnami, ale vždy si zachovala své kouzlo a schopnost zaujmout hráče. Od počátků jako náročná plošinovka, přes epická 3D dobrodružství, až po moderní interpretace, Princ z Persie zůstává ikonou herního světa.

S nadcházejícími tituly a plány na oživení série se zdá, že princovo dobrodružství zdaleka nekončí. Fanoušci se mohou těšit na nové zážitky v tajemném světě plném akce, hádanek a magie. Princ z Persie je zpět a připraven znovu okouzlit další generaci hráčů.

Zdroj: Doupe.zive.cz (odkaz)