Foto: Freepik

V poslední době společnost Valve, provozovatel oblíbené platformy Steam, začala měnit pravidla hry – doslova. Jde o jedno z největších digitálních tržišť pro hráče po celém světě, ale nově informuje zákazníky o podstatné skutečnosti, kterou si mnozí neuvědomovali: zakoupením hry nezískávají vlastnické právo na daný titul, ale pouze licenci k jeho používání. Tato změna je reakcí na nový zákon, který vstoupí v platnost v Kalifornii na začátku roku 2025.

Tato legislativa vyžaduje, aby hráči byli jasně a srozumitelně informováni o tom, že nekupují fyzický produkt ani skutečné vlastnictví digitální kopie hry, ale pouze licenci, která jim umožňuje hru používat. Doposud se tato informace nacházela pouze v dlouhých a často přehlížených uživatelských smlouvách, které málokdo čte.

Gamer
Gamer

Foto: Freepik

Nově je toto upozornění zřetelně zobrazeno přímo v nákupním košíku na Steamu s formulací: „Zakoupením digitálního produktu ve službě Steam získáváte licenci k jeho používání.“ Tím se Valve snaží předejít právním problémům a zároveň hráče informovat o skutečné povaze digitálních nákupů.

Co to znamená pro hráče?

Pro mnoho hráčů se na první pohled nemusí zdát, že by se něco zásadně měnilo. Koneckonců, možnost hrát zakoupené tituly zůstává zachována. Ale ve skutečnosti se jedná o důležitou změnu, která ovlivňuje jejich práva k daným hrám. Pokud například Valve nebo jiný poskytovatel platformy rozhodne, že hru stáhne, může hráč přijít o možnost ji dále využívat. V případě fyzických kopií her, jaké byly k dispozici v minulosti, by taková situace nepřipadala v úvahu – hráč vlastnil disk a mohl hru hrát, dokud to jeho hardware umožňoval.

Licenční model dává vydavatelům a distributorům her větší kontrolu nad tím, jak jsou jejich produkty používány. To zahrnuje například možnost zrušit hráčský účet, čímž uživatel přijde o přístup ke všem digitálním hrám spojeným s tímto účtem. Vlastníci licencí jsou tedy závislí na platformě, skrze kterou si hru zakoupili, a její podmínky se mohou kdykoliv změnit.

Soudy místo arbitráží

Kromě změny ohledně licencí přichází i další významná novinka. Dokument, který společnost Valve uveřejnila, uvádí, že všechny budoucí spory a nároky se budou muset projednávat před soudem. Dříve Valve řešila případné problémy s uživateli formou arbitráží, což bylo pro firmu i hráče mnohdy rychlejší a levnější. Změna této politiky může vést k nákladnějším a delším právním procesům. Otázkou je, jak na tuto změnu zareagují ostatní digitální platformy.

Důsledky pro trh s digitálními hrami

Tato situace otevírá širší debatu o povaze vlastnictví v digitální době. Zatímco dříve bylo vlastnictví her, knih nebo hudby vázáno na fyzické produkty, dnes jsou uživatelé stále více závislí na licencích, které jim poskytují pouze dočasné užívací právo. Vývoj v Kalifornii může odstartovat globální trend, kdy budou hráči po celém světě nuceni přehodnotit, jak nahlížejí na své digitální sbírky. Je možné, že další státy budou následovat a zavedou podobnou legislativu, což může ovlivnit fungování digitálních tržišť po celém světě.

Přestože změna není okamžitě dramatická, pro hráče je důležité porozumět tomu, že jejich nákup na Steamu, ale i na dalších platformách, není koupí v klasickém smyslu. Získávají pouze licenci k používání dané hry, a to za podmínek, které mohou vydavatelé kdykoliv změnit.

Tato diskuse také otevírá otázky o budoucnosti herních knihoven. Co se stane s naší digitální sbírkou her za 10 či 20 let? Budeme mít stále přístup k těmto hrám, nebo o ně přijdeme s případným zavřením platforem jako Steam? Budoucnost digitálního vlastnictví je stále nejasná, ale jedno je jisté – pravidla hry se mění.

Závěr

Hráči by si měli být vědomi, že zakoupení hry na Steamu a jiných digitálních platformách znamená, že získávají pouze licenci k jejímu používání. Ačkoliv to v praxi nemusí znamenat okamžitou změnu, otázky kolem vlastnictví digitálních produktů zůstávají aktuální. S postupujícím technologickým vývojem a změnami v legislativě mohou být v budoucnu podobné změny stále častější.

Zdroj: Steam.com