Foto: Freepik
Žánr kyberpunku vychází z fikce 80. let od přispěvatelů, jako je William Gibson s jeho románem Neuromancer, Bruce Sterling a Mirrorshades, kde definovali jeho samotné základy. Stručně řečeno, šlo o příběhy futuristické vědy jemně prolnuté s chmurným nesouladem a leitmotivem individualismu, kterému se ve světě řízeném korporacemi vyhýbají.
Estetická vize budoucnosti v kombinaci s kritikou společnosti definovala to, co dnes považujeme za kyberpunk. Spíše než aby vedla k utopii, technologie přináší kontrolu a odcizení. To dává akci vrstvenou kvalitu, která pobaví a zaujme diváky a hráče tím, že pózuje nejen na povrchové úrovni poskytování akce, ale zahrnuje témata o dopadu technologií na budoucnost.
Mezi obsahem napsaným umělou inteligencí a obsahem napsaným lidmi je jasný rozdíl. Záleží na více faktorech. Níže jsou podrobné pokyny o tom, jak se obsah AI liší od lidského obsahu a jak eliminovat idiosynkrazie, které jsou charakteristické pro psaní AI, abyste mohli psát obsah podobný lidskému.
Zdroj: Freepik
Blade Runner v režii Ridleyho Scotta byl jedním z prvních a velkých příspěvků k vzhledu kyberpunku. Podle románu Sní androidi o elektrických ovcích? od Philipa K. Dicka, jednou provždy definovala estetiku žánru, která bude v nadcházejících letech znovu a znovu kopírována. Deštěm omývaná města, nekonečná reklama, létající auta a samotná povaha lidstva: to byly základní kameny kyberpunkového světa.
To bylo ostatním současníkům cizí ve svém filozofickém uvažování: o identitě a lidskosti, roli technologie ve společnosti, otázkách, které ji činí nadčasovou. Další pilíř žánru
Po filmu Ghost in the Shell z roku 1995 a vydání Matrixu z roku 1999, který žánr rozšířil, se kyberpunk začal dostávat i na širší trh. Ghost in the Shell spojil kybernetickou estetiku s hlubokou filozofií o vědomí a identitě, zatímco The Matrix ukázal, jaká může být kyberpunková extravaganza – výbušná a akční a přístupná pro běžného diváka.
Průkopníci v terénu
Videoherní průmysl byl postaven pro kyberpunk. Už v 90. letech vznikaly tituly, které čerpaly inspiraci z literatury a filmů. Hráči System Shock (1994), Deus Ex (2000) převzali roli hrdinů, kteří budou čelit podobným problémům: hrozbě podnikové kontroly a technologickým hrozbám. Taková hratelnost ve skutečnosti umožňuje hráčům nejen pozorovat dystopický svět, ale také do něj skutečně vkročit, a tím umocňuje pocit, že jste vtaženi do příběhu.
Dalším milníkem současného kyberpunku je polské studio CD Projekt Reds Cyberpunk 2077. I když to bylo politováníhodné kvůli četným chybám, se kterými se původně dodávalo, svět, příběh a estetika jasně ukázaly, jak hluboce přitažlivý může být kyberpunk pro moderní herní publikum.
Night City, hlavní prostředí hry, je vynikajícím příkladem pulzujícího kyberpunkového světa – neonu proti šedým ulicím, korporátnímu všemu a morálka je jen otázkou volby. Znamenalo to celý vesmír plný kybernetických implantátů, hackerských schopností a také morálních dilemat, což je ve skutečnosti samotná podstata přitažlivosti kyberpunku.
Proč je cyberpunk stále relevantní?
Cyberpunk není jen o futuristické estetice. Je to především reflexe naší současnosti a strachů z budoucnosti. Korporátní vliv, technologická závislost, ztráta soukromí nebo otázky o tom, co znamená být člověkem – to jsou témata, která jsou dnes aktuálnější než kdy dříve.
Jedním z hlavních důvodů popularity cyberpunku je jeho schopnost reflektovat naši realitu. Ve světě, kde chytré telefony a umělá inteligence mění každodenní život, není těžké si představit budoucnost, kde technologie ovládnou každý aspekt našich životů. Cyberpunk ale nejde jen o technologie – je to žánr o lidech a jejich místě ve světě, který se mění rychleji, než mu mohou porozumět.
Cyberpunk jako varování i inspirace
Cyberpunk nás fascinuje, protože nám nabízí jak varování před tím, kam by svět mohl směřovat, tak inspiraci k tomu, jak s těmito výzvami bojovat. Ukazuje nám temné stránky technologického pokroku, ale zároveň nabízí hrdiny, kteří se s těmito problémy dokáží vypořádat. Ať už jde o odvážného hackera, kybernetického detektiva nebo ztraceného jedince hledajícího svou identitu, tyto příběhy nám připomínají, že i ve světě ovládaném stroji má lidskost stále svou hodnotu.
Cyberpunk ve hrách a filmech není jen trendem, ale hluboce zakořeněným žánrem, který rezonuje s našimi největšími obavami i nadějemi. Jeho popularita nespočívá jen v neonových barvách a futuristických technologiích, ale v jeho schopnosti klást otázky, na které ještě nemáme odpovědi. A dokud budou technologie utvářet naše životy, cyberpunk zůstane aktuální – jako varování, výzva i inspirace.
Zdroj: Cyberpunkmatrix.com (odkaz)