Foto: Freepik
Xbox ztrácí půdu pod nohama?
Příkladem této tendence může být nedávné vydání hry Enotria: The Last Song, která se objevila na PlayStation 5 a PC, ale chyběla na Xboxu. Vývojáři této hry vysvětlili, že přestali od Xboxu dostávat odpovědi na své dotazy a komunikace s nimi vázla. Zasáhl až šéf Xboxu, Phil Spencer, který se vývojářům ozval, aby situaci napravil. Díky tomu by hra měla na konzole Xbox nakonec dorazit, ale tato situace není ojedinělá. Stále více herních vývojářů se rozhoduje vynechat platformu od Microsoftu, což pro Xbox není dobrým znamením.
Microsoft hledá zpětnou vazbu
Na konci září 2024 zveřejnil Microsoft na svém vývojářském blogu příspěvek, kde oznámil, že aktivně oslovuje herní studia s cílem vylepšit jejich zkušenosti s vývojem her pro Xbox. Co je však zajímavější, Xbox chce slyšet zpětnou vazbu i od těch vývojářů, kteří na jeho platformě nepracují.
„Pokud vytváříte videohry, máme zájem slyšet váš názor,“ uvedla Dr. Deborah Hendersonová, hlavní výzkumnice pro uživatelskou zpětnou vazbu Xboxu. „Pokud nejste na Xboxu, rádi bychom věděli proč. A upřímně, pokud používáte produkty našich konkurentů, pravděpodobně máte skvělou perspektivu, ze které bychom se mohli poučit!“
Foto: Freepik
Microsoft tvrdí, že tento přístup jim umožní získat nové pohledy a zabránit tomu, aby se stali „echo chamber“ – tedy uzavřeným prostředím, kde se recyklují jen vlastní myšlenky bez zpětné vazby zvenčí.
Očekávání vs. realita
Zatímco mnozí vývojáři a tvůrci her pravděpodobně ocení Microsoft za otevřenost vůči zpětné vazbě, otázka „Proč nevydáváte hry pro naši platformu?“ se může zdát na první pohled podivná. Odpovědi totiž mohou být poměrně jasné.
Jedním z hlavních problémů, který Microsoft trápí, je nedostatek komunikace s vývojáři. Vývojáři, jako ti u Enotria: The Last Song, upozorňují na to, že Xbox jim přestává poskytovat podporu a odpovědi na jejich dotazy, což je pro ně frustrující. Dalším faktorem může být i Xbox Game Pass, který je sice populární mezi hráči, ale může vést k tomu, že hráči si odvykají kupovat hry za plnou cenu. Vývojáři se tak mohou obávat nižších zisků na této platformě.
Dalším významným faktorem jsou prodeje hardwaru. Xbox Series X a Series S nejsou tak úspěšné jako jejich konkurenti z dílny Sony a Nintendo. K tomu se přidává i fakt, že někteří vývojáři vnímají slabší výkon Xboxu Series S jako překážku. Konzole musí podle pravidel Microsoftu podporovat hry pro oba modely, což může omezovat možnosti vývojářů, kteří by chtěli vytvářet náročnější hry pro výkonnější Xbox Series X. Tento problém vyšel najevo například při vývoji hry Baldur’s Gate 3.
Proč to Xbox řeší až teď?
I když je chvályhodné, že Microsoft nyní oslovuje vývojáře a hledá zpětnou vazbu, je otázkou, zda by takovou krizi neměl řešit dříve. Mnohé z problémů, které vedou k opomíjení Xboxu, jsou dlouhodobé a neřešené – slabší prodeje hardwaru, nejasná komunikace a tlak na podporu méně výkonných zařízení mohou vývojáře odradit od této platformy.
Závěr
Microsoft se ocitl v nelehké situaci, kdy se snaží přitáhnout zpět vývojáře, kteří se rozhodli pro PlayStation a další platformy. Jejich iniciativa zaměřená na získávání zpětné vazby je sice krokem správným směrem, ale otázkou zůstává, zda to bude stačit k tomu, aby Xbox opět získal svou pozici mezi předními herními konzolemi. Vývojáři mají jasné důvody, proč Xbox opomíjejí, a Microsoft bude muset usilovně pracovat na tom, aby tyto překážky odstranil a přitáhl k sobě více kvalitních her.
Zdroj: Kotaku.com (odkaz)