Očima právníků je esport na cestě mezi klasické sporty

Multimilionové investice, podpora od tradičních značek, profesionalizace organizací i hráčů, proměna týmů na byznysové entity, větší význam a následná monetizace obsahu na sociálních sítích, prohlubování spolupráce s klasickými sporty a následně i zařazení mezi ně. Takto ze svých zkušeností vidí budoucnost experti na esport z advokátní kanceláře Mavericks. Růst videoherního průmyslu včetně esportu a gamingu a jejich zařazení mezi mainstream jsou neoddiskutovatelná fakta. Dle portálu Statista se hodnota tohoto odvětví dostane v roce 2023 na 200 miliard dolarů a hry hrají necelé 3 miliardy lidí. Co očekávat a jak nedostat právní headshot?
football-67701_1920

Foto: Pixabay

„Naše kancelář se zaměřuje na právo digitální doby. Do ní bezesporu patří i gaming a esport. Tohle odvětví nás opravdu baví a chceme se podílet na rozvoji českého herního ekosystému. Právě proto jsme připravili publikaci, která se zaobírá těmi nejzásadnějšími trendy a aspekty práva v esportu. Věříme, že bude pro spoustu lidí pohybujících se v tomto sektoru přínosná, protože jim umožní vyjasnit si řadu právních otázek, které v esportu vznikají, a také se připravit na očekávané proměny tohoto sektoru,“ říká Jaroslav Menčík, partner advokátní kanceláře Mavericks a vedoucí týmu pro videoherní právo, esport a gaming.

8 bitů, 8 trendů, 8 právních témat

Stejně jako osm bitů tvoří jeden byte, tak osm nejklíčovějších trendů a právních témat popisuje nová publikace Právo v esportu, jež je dílem advokátní kanceláře Mavericks. Čtenáře provede nejzásadnějšími tématy a výzvami tohoto odvětví. Jejím cílem je osvětlit nejnovější trendy a nejpalčivější právní aspekty raketově se rozvíjejícího sektoru, a podpořit tak růst českého esportového ekosystému. Co se v ní tedy nachází?

 

8 trendů

  • Tady se dá vydělat. To si uvědomila již spousta podnikatelů. V tomto roce se očekávají multimilionové investice. Jen v roce 2020 a začátkem roku 2021 jich v ČR několik takových proběhlo.
  • Sociální sítě a streamovací platformy jsou úžasným kanálem pro marketingovou komunikaci s mladším publikem. Tradiční značky je začnou využívat, a tak přinesou do ekosystému více financí. 
  • S přílivem peněz, zájmem veřejnosti a tlakem investorů a sponzorů dojde k výrazné profesionalizaci.
  • Esport na mobilních zařízeních se přihlásí o slovo. Pomalu, ale jistě začíná v popularitě dohánět konzole a počítače.
  • Mladší generace se odklání od sledování televize a přesouvá se do online prostoru. Generovat kvalitní a pravidelný obsah na sociální sítě a streamovací platformy bude znamenat pro spoustu organizací velkou část příjmů, pokud se ho naučí dobře monetizovat.
  • Již minulý rok řada sportovních klubů oznámila vstup na esportovou scénu. Spolupráce mezi těmito sektory nachází spoustu průsečíků, letos se bude ještě více prohlubovat.
  • Kluby zapsané jako spolky se dostanou do menšiny. Přesun k podnikatelským prvním formám organizací je budoucnost esportu. Bez toho nepůjde dělat skutečný byznys.
  • Odvážnější predikce! Esport se zařadí mezi tradiční sporty. Tím se mu otevře spousta momentálně zavřených dveří včetně dotací.

 

8 právních témat

  • Jaké jsou možnosti hráčských kontraktů? Je lepší zaměstnanecký poměr, nebo smlouva s OSVČ? Každá možnost má svá pravidla, výhody i nevýhody.
  • Smlouvy s partnery a sponzory. Jak se vyhnout pokutám, negativnímu PR a ztrátám důvěry? Jsou peníze víc než špatné jméno?
  • Investice. Ekonomické podmínky dealu, kontrola a corporate governance a management týmu či organizace. Na co všechno může mít investor vliv?
  • Založení esportové organizace. Jak se to vůbec dělá? Spolek, „eseróčko“ či něco úplně jiného?
  • Cheating. Co se stane, když některý z vašich svěřenců ve hře podvádí ilegálním způsobem? Může to ohrozit chod organizace? Hrozí pokuty či diskvalifikace?
  • Esport není sport, ne? Takže dopovat můžeme? No rozhodně ne! Třeba ESL po jedné z afér zakázala látky, jsou jsou například adderall, marihuana, kokain či steroidy, takže na ně by každý profesionální hráč měl rozhodně zapomenout.
  • A co sázení? Platí podobná pravidla jako pro klasický sport a sázkové kanceláře zde vidí veliký potenciál. Uzavírají četná partnerství s celou řadou entit v oblasti esportu.
  • Herní organizace se těší obrovské popularitě u svých fanoušků. Stávají se z nich lovebrandy. Jak si tedy svoji značku ochránit například před spekulanty, kteří by se jejím jménem chtěli obohatit? Jednoduše, ochrannou známkou.

Zdroj: interní tisková zpráva Mavericks Legal

Přidat na Seznam.cz
GAMEBOT
ARCHIV