Očima právníků je esport na cestě mezi klasické sporty

Multimilionové investice, podpora od tradičních značek, profesionalizace organizací i hráčů, proměna týmů na byznysové entity, větší význam a následná monetizace obsahu na sociálních sítích, prohlubování spolupráce s klasickými sporty a následně i zařazení mezi ně. Takto ze svých zkušeností vidí budoucnost experti na esport z advokátní kanceláře Mavericks. Růst videoherního průmyslu včetně esportu a gamingu a jejich zařazení mezi mainstream jsou neoddiskutovatelná fakta. Dle portálu Statista se hodnota tohoto odvětví dostane v roce 2023 na 200 miliard dolarů a hry hrají necelé 3 miliardy lidí. Co očekávat a jak nedostat právní headshot?
football-67701_1920

Foto: Pixabay

„Naše kancelář se zaměřuje na právo digitální doby. Do ní bezesporu patří i gaming a esport. Tohle odvětví nás opravdu baví a chceme se podílet na rozvoji českého herního ekosystému. Právě proto jsme připravili publikaci, která se zaobírá těmi nejzásadnějšími trendy a aspekty práva v esportu. Věříme, že bude pro spoustu lidí pohybujících se v tomto sektoru přínosná, protože jim umožní vyjasnit si řadu právních otázek, které v esportu vznikají, a také se připravit na očekávané proměny tohoto sektoru,“ říká Jaroslav Menčík, partner advokátní kanceláře Mavericks a vedoucí týmu pro videoherní právo, esport a gaming.

8 bitů, 8 trendů, 8 právních témat

Stejně jako osm bitů tvoří jeden byte, tak osm nejklíčovějších trendů a právních témat popisuje nová publikace Právo v esportu, jež je dílem advokátní kanceláře Mavericks. Čtenáře provede nejzásadnějšími tématy a výzvami tohoto odvětví. Jejím cílem je osvětlit nejnovější trendy a nejpalčivější právní aspekty raketově se rozvíjejícího sektoru, a podpořit tak růst českého esportového ekosystému. Co se v ní tedy nachází?

 

8 trendů

  • Tady se dá vydělat. To si uvědomila již spousta podnikatelů. V tomto roce se očekávají multimilionové investice. Jen v roce 2020 a začátkem roku 2021 jich v ČR několik takových proběhlo.
  • Sociální sítě a streamovací platformy jsou úžasným kanálem pro marketingovou komunikaci s mladším publikem. Tradiční značky je začnou využívat, a tak přinesou do ekosystému více financí. 
  • S přílivem peněz, zájmem veřejnosti a tlakem investorů a sponzorů dojde k výrazné profesionalizaci.
  • Esport na mobilních zařízeních se přihlásí o slovo. Pomalu, ale jistě začíná v popularitě dohánět konzole a počítače.
  • Mladší generace se odklání od sledování televize a přesouvá se do online prostoru. Generovat kvalitní a pravidelný obsah na sociální sítě a streamovací platformy bude znamenat pro spoustu organizací velkou část příjmů, pokud se ho naučí dobře monetizovat.
  • Již minulý rok řada sportovních klubů oznámila vstup na esportovou scénu. Spolupráce mezi těmito sektory nachází spoustu průsečíků, letos se bude ještě více prohlubovat.
  • Kluby zapsané jako spolky se dostanou do menšiny. Přesun k podnikatelským prvním formám organizací je budoucnost esportu. Bez toho nepůjde dělat skutečný byznys.
  • Odvážnější predikce! Esport se zařadí mezi tradiční sporty. Tím se mu otevře spousta momentálně zavřených dveří včetně dotací.

 

8 právních témat

  • Jaké jsou možnosti hráčských kontraktů? Je lepší zaměstnanecký poměr, nebo smlouva s OSVČ? Každá možnost má svá pravidla, výhody i nevýhody.
  • Smlouvy s partnery a sponzory. Jak se vyhnout pokutám, negativnímu PR a ztrátám důvěry? Jsou peníze víc než špatné jméno?
  • Investice. Ekonomické podmínky dealu, kontrola a corporate governance a management týmu či organizace. Na co všechno může mít investor vliv?
  • Založení esportové organizace. Jak se to vůbec dělá? Spolek, „eseróčko“ či něco úplně jiného?
  • Cheating. Co se stane, když některý z vašich svěřenců ve hře podvádí ilegálním způsobem? Může to ohrozit chod organizace? Hrozí pokuty či diskvalifikace?
  • Esport není sport, ne? Takže dopovat můžeme? No rozhodně ne! Třeba ESL po jedné z afér zakázala látky, jsou jsou například adderall, marihuana, kokain či steroidy, takže na ně by každý profesionální hráč měl rozhodně zapomenout.
  • A co sázení? Platí podobná pravidla jako pro klasický sport a sázkové kanceláře zde vidí veliký potenciál. Uzavírají četná partnerství s celou řadou entit v oblasti esportu.
  • Herní organizace se těší obrovské popularitě u svých fanoušků. Stávají se z nich lovebrandy. Jak si tedy svoji značku ochránit například před spekulanty, kteří by se jejím jménem chtěli obohatit? Jednoduše, ochrannou známkou.

Zdroj: interní tisková zpráva Mavericks Legal

Přidat na Seznam.cz
GAMEBOT
ARCHIV

Foto: Pixabay

NeuroNet: Mendax Proxy je velmi podobná hře Reigns, akorát se místo středověkého panství staráte o cyberpunkové město. Hrajete za experimentální UI vlastněnou megakorpem (pro cyberpunk se jedná už o klasiku), který byl pověřen řízením města ve všech věcech, malých i velkých, počínaje schvalováním obcí až po pomoc při vyšetřování trestných činů a („překvapivě“) sběr dat pro inzerenty.

Vývojář Dream Harvest uvedl, že NeuroNet „hraje blízko“ Reigns, ale zaznamenal také některé velké rozdíly. Je více zaměřen na vyprávění souvislého příběhu, aby podpořila přirozenější rozhodování na rozdíl od Reigns, kde jde „akorát“ o hromadění zdrojů. „Chceme, aby hráči činili řadu rozhodnutí, od náročných po všední, ale nechceme, aby je ovlivňovalo uživatelské rozhraní, ale místo toho jejich vlastní, osobní, morální kompas,“ vysvětlilo studio.

Foto: Pixabay

NeuroNet: Mendax Proxy je velmi podobná hře Reigns, akorát se místo středověkého panství staráte o cyberpunkové město. Hrajete za experimentální UI vlastněnou megakorpem (pro cyberpunk se jedná už o klasiku), který byl pověřen řízením města ve všech věcech, malých i velkých, počínaje schvalováním obcí až po pomoc při vyšetřování trestných činů a („překvapivě“) sběr dat pro inzerenty.

Vývojář Dream Harvest uvedl, že NeuroNet „hraje blízko“ Reigns, ale zaznamenal také některé velké rozdíly. Je více zaměřen na vyprávění souvislého příběhu, aby podpořila přirozenější rozhodování na rozdíl od Reigns, kde jde „akorát“ o hromadění zdrojů. „Chceme, aby hráči činili řadu rozhodnutí, od náročných po všední, ale nechceme, aby je ovlivňovalo uživatelské rozhraní, ale místo toho jejich vlastní, osobní, morální kompas,“ vysvětlilo studio.