Dnes se mi do rukou dostala operační paměť od XPG, což je dceřinná společnost ADATA a je známá jako přední výrobce herních komponent. Dneska se tak budeme bavit o testování modelu XPG Lancer RGB DDR5 RAM – 6000 2x 16 GB. Mělo by se jednat o jednu z nejlepších operačních pamětí na trhu, takže jsem upřímně zvědavý, jak dopadne tato paměť v testování.

V průhledném balení jsou ukryty dvě paměti a celé balení je doplněno o červené prvky typické pro značku XPG. Čím na první pohled tyto paměti vynikají je rozhodně design a RGB pruh na hroní straně každého modulu. To ocení zejména ti, kteří mají třeba prosklenou skříň nebo alespoň zčásti prosklenou.

Dále bych za sebe chtěl vyzdvihnout její robustnost. Vím, že je velký trend mít paměti co nejtenčí, ale za mne jsou až moc křehké a zranitelné. Také se hůře instalují. Tuto paměť celkem bezproblémů nainstalujete. A díky širšímu tělu má i širší LED podsvícení, to je samozřejmě ale až druhořadé.

Funkce

Co se týče vlastností či funkcí, tak zde je to jednoduché, protože jde o RAM kompatibilní s DDR5. To již naznačuje, že tu nalezneme podporu XPM a AMD Expo. Co se týče rychlosti, tak zde je uvedena 6 000 MT/s. Zde se nenechte zmást, protože se nejedná o MHz, což je počet milionů cyklů za sekundu a jde o rychlost, jakou se data přesouvají. Na druhou stranu hodnota MT/s označuje počet milionů přenosů za sekundu.

Za sebe mohu říci, že mne přijde tato metrika jako přesnější a vhodnějí, zvláště pro RAM. Podle údajů od výrobce je zde i PMIC, což je vestavěná správa napájení, aby tyto paměti byly více stabilní a také energeticky účinnější než starší modely typu DDR4.

Výkon

Hned na začátku testování mohu klidně prohlásit, že jde o skutečně dobrou a rychlou RAM. Jak již bylo uvedeno výše, tak rychlost je 6 000 MT/s. Výkon jsem testoval spolu s ADATA Legend 970 PCIe Gen5 x4 M.2 2280 SSD a Intel Core i5 13th Gen 13600K LGA 1700. Proto se mohou jednotlivé naměřené hodnoty a faktory lehce lišit v závislosti na tom, jaká hardware používate.

XPG Lancer RGB DDR5 1080p

Apex Legends

153 snímků za sekundu

Řízení

82 snímků za sekundu

HUNT: Zúčtování

101 snímků za sekundu

I podle těchto čísel se dá jasně usoudit, že tato operační paměť je jednou z nejlepších, které vůbec můžete mít. Upřímně řečeno, tak tato operační paměť se ani nezapotila. Má prostě co nabídnou, zvláště, když si uvědomíte, že máme dvě operační paměti o 16 GB, což nám dává výslednou kapacitu 32 GB. Při měření napětí jsem se dostal na hodnoty 1,1 V, což považuji za standardní a v souladu s tím, co uvádí výrobce.

ZÁVĚR

Rozhodně na prvním místě musím v závěru vyzdvihnout výkon, kapacitu, robustnost, skvělé přetaktování a RGB osvětlení, což je ale jen estetický prvek. Zkoušel jsem s tím hrát nejrůznější hry, jako je třeba Kingdomcome na maximální nastavení a vše v pořádku bez jediného zaseknutí. Vím, že konkrétně u tohoto příkladu hraje roli i grafická karta a výkon procesoru, ale v době, kdy jsem měl stejné vybavení, jako dnes, ale špatnou operační paměť, tak jsem stěží hrál tuto hru na malý výkon.

Nevím, co bych řekl u nevýhod, protože jsem nějak nemohl na žádné přijít. Z naměřených a zjištěných faktů mohu prohlásit, že se jedná o jednu z nejlepších pamětí DDR5, které můžete v současné době na trhu získat. Nezapomeňte ale také na to, že rychlost operační paměti může ovlivnit i základní deska, která má své limity a maximální možné rychlosti. Pokud si pořídíte tuto rychlou DDR5 paměť, ale máte starou základní desku, je možné, že naměřených hodnot prostě nedosáhnete.

Děkujeme za zapůjčení pamětí XPG Lancer RGB DDR5 RAM – 6000 2x 16 GB společnosti ADATA

Zdroj: uživatelské hodnocení Gamebot, informace poskytnuté společností ADATA