Každý si našel svou oblíbenou postavu. Pro někoho to byl Harry Potter, ale někomu se líbila „šprtka“ Hermiona a někdo zase obdivoval Draca Malfoye, který to měl také velice těžké. Byl z výběrové rodiny, ale jeho osud byl dopředu napsán, i když on sám tak zlý nebyl. V posledním dílu se musel vzepřít své rodině a rodičům, což stojí značné množství odvahy.

Z prostředí kouzelnické školy v Bradavicích je i hra Hogwarts Legacy, na kterou všichni fanoušci netrpělivě čekali. Nebudete jako Harry Potter, ale vytvoříte si zde vlastní postavu, které pouze vy vtisknete nějaký charakter. Je jen na vás, v jaké bude koleji nebo zda bude používat zakázaná kouzla.

Trochu jsem nechápal, proč tato hra nevznikla již dávno. Harry Potter je prostě marketingový tahák a bylo jasné, že hra na jeho motivy bude hit. Nedávno proto vyšla právě tato hra z dílny Warner Bros. a jde zkrátka o takové ultimátní kouzelnické RPG. Pro jistotu vás ale uvednu trochu do problematiky a děje této hry.

Děj celé hry Hogwarts Legacy se odehrává na konci 19. století. Jde tedy o období, kdy Voldemort ani Brumbál nebyly ani na světě. Jediné, co vám bude povědomé je profesorka Wesleyová a hradní duchové. Mimo to můžete narazit na známé přijímení připadající prastarým kouzelnickým rodům.

Jako první si na počátku hry vyberete pohlaví. V nabídce jsou prakticky jen dvě tradiční. Zvolíte si vzhled a v první části i kolej. Poměrně nečekaně vám ale není 11 let, ale chystáte se vstoupit přímo do pátého ročníku. Zajímavé je, že na samém začátku neumíte vůbec nic a máte vypůjčenou hůlku. Jediné co máte, je talent a vidiny stop prastaré magie, kterou nikdo jen tak nevidí.

Jste navíc ochuzeni i o Bradavický express, který odjíždí z nástupiště 9 a ¾, ale váš mentor a profesor zároveň vás v kočáře veze do Bradavic. Vaši cestu ale přeruší útok draka. V následující scéně zjistíte, že právě probíhá jakási vzpoura skřetů podobných těm, co pracují u Gringotových.

Vše ale nakonec dobře dopadne a vy na poslední chvíli přiběhnete na rozřazovací ceremonii. Ta je za mě lepší než ve filmu, protože se vás tam klobouk ptá na různé otázky, pomocí kterých vás rozřadí do koleje. Následuje vaše docházka do předmětů. Tím, že nastupujete až do pátého ročníku, tak potřebujete i některé hodiny navíc.

Zde ale přichází první problém. Vaše postava je naprosto bezchybná a vše umí nejlépe z celé třídy. Ostatní chodí čtyři roky do školy a vy si přijdete a vše umíte. Když to porovnám třeba s Kingdom Come: Deliverance, kde jste začínali jako naprostý amatér, který nic neumí, je to rozdíl. Jindřich se musel všemu dlouze učit a nabírat zkušenosti. V Hogwarts Legacy přijdete a vše umíte, jen vám to někdo jednou řekne.

Vždy potkáte Poppy z Mrzimoru jako milovnici zvířat nebo Natty z Nebelvíru, jejíž matka je z Ugandy a učí jasnovidectví. Mnoho hráčů pak zaujme určitě Sebastian ze Zmijozelu, který je potomek Salazara Zmijezele a tím pádem také asi dědeček Lorda Voldemorta. Nicméně se snaží celou hru prolomit prokletí u svého dvojčete. Proto také sáhne i po černé magii a zakázaných kouzlech.

Vaši spolužáci si s vámi rádi popovídají, ale v podstatě nemají žádný charakter ani povahové vlastnosti. Hitem u této hry je možnost používat kletbu Avada Kedabra. Pokud ji používáte jen proti skřetům nebo nějakým lesním zvířatům, tak to nikoho ani nezajímá. Trochu překvapením bylo časté využití kouzla Levioso nebo Accio, které jsou využívány více než v knize. Pomocí nich si zvednete či přitáhnete soupeře, abyste se do něj mohli pustit.

Trochu zklamání je, že zde není žádný Famfrpál, což se dozvíte hned po rozřazení do kolejí. Bylo by to asi náročnější pro vývojáře, ale zase by do hry přibyl nějaký další prvek. Co ale musím ocenit, je krásný otevřený svět. Nejde tak jen o Bradavice a Prasinky, ale i zakázaný les a rozlehlé krajiny. To je oproti Mafia: Definitive Edition velký rozdíl. Tam se setkáváme pouze s pixelovými stromy a vývojáři tam zcela promeškali příležitost pro další questy a využití.

Celá krajina je pak samozřejmě situovaná ve Skotsku, takže jsou zde lesy, vrchovina, skaliska a lišejníky. Můžete procházet tuto krajinu, prohledávat doupata, likvidovat lapky nebo řešit vedlejší questy. Za sebe ale mohu doporučit se na počátku věnovat spíše hlavnímu ději, protože až po pár hodinách hraní se naučíte kouzla jako je Alohomora nebo získáte možnost létat volně na koštěti. Je zbytečné pobíhat po lesích s tím, že nic neumíte.

V nabídce pod tlačítky 1 – 4 si můžete navolit svá oblíbená kouzla, která často používáte a pomocí talentů si tato kouzla postupně vylepšovat. Trochu jsem se těchto kouzelnických bitev na počátku bál, ale ukázalo se, že jsou celkem v pohodě a intuitivní. Někdy je to i zábavné. Časem se naučíte i některá komba, která vám pomohou účinněji zaútočit na nepřítele.

Postupem času získáte ve hře i přístup do Komnaty nejvyšší potřeby, kde si můžete pěstovat vlastní byliny, míchat lektvary, cvičit kouzla nebo chovat kouzelné tvory. Prostory hradu jsou rozsáhlé a velice mne bavilo se potulovat po hradě a objevovat nová místa. I po mnoha hodinách hraní ale bez navigace netrefím ani do vlastní postele.

Hru jsem hrál nějakou dobu po premiéře, takže již stihli vývojáři vychytat nějaké problémy s načítáním objektů či FPS. Obecně mohu říci, že mi trochu vadily kamenné výrazy NPC postav a někdy i pomalejší načítání objektů. Hra se ale nesekala, protože jsem si ji raději nastavil na nejjednodušší grafické nastavení.

Další věcí, kterou bych asi vytknul je naprostá absence lidských potřeb. V Kingdom Come se musíte starat, aby měl Jindra dostatek jídla, vitalitu, spánek a když dlouho běháte, tak se vám zadýchá. Zde můžete běžet třicet minut a stále se nezadýcháte a je zde naprostá absence jakýchkoliv fyzických potřeb. Můžete si na stolku vypít kávu, ale není to nic, co potřebujete. Vývojáři se asi prostě více soustředili na množství úkolů a tyto detaily jim unikly.

Naprosto chápu, že hra se odehrává v době 200 let před Harry Potterem. Vývojáři se tak mohli zbavit té zátěže a knižní předlohy a trochu zapojit svou vlastní fantazii. Na druhou stranu mohli tuto příležitost uchopit lépe a dát hlavní postavě více volnosti v rozhodování. Docela by se hodilo dovolit jí nějaký románek. V Kingdom Come jste si mohli vybrat, zda se vyškolíte v bylinkářství, kovařině nebo lovu. Prostě mi to přijde, že zde máte dlouhé cutscény a animace jako takový film, kde také mezitím hrajete za hlavní postavu.

Verdikt:

Hogwarts Legacy přichází s dobrým nápadem i námětem a celý příběh zasazuje do kouzelnického světa v okolí Bradavic. Má dobrou předlohu z Harry Pottera, ale celý děj se odehrává 200 let před ním. Vývojáři ale utáhli otěže příliš. Na této hře se mi hlavně nelíbí kamenné výrazy spolužáků, tupě stojící NPC postavy a hlavně ořezané možnosti.

I když se jedná o otevřený svět, kde se můžete volně pohybovat, jste v podstatě zajatcem hlavního děje. Nemáte žádnou možnost ovlivnit jeho chod nebo se specializovat na nějaký obor. Další chybou v RPG mechanismu vidím v tom, že hlavní postava postrádá jakékoliv lidství. Nemá potřebu jíst ani spát a při běhu se nezadýchá.

Jde o povedenou hru s dobrou grafikou a lepším otevřeným světem, než je třeba v Mafia: Definitive Edition, ale je škoda, že vývojáři tuto snahu nedotáhli do konce. Docela se nabízí vytvořit nějaké pokračování, kde by vám dovolili se nějak zaměřit. Čekal jsem, že se budu moci specializovat třeba na bylinky nebo lektvary či černou magii. Zatím to vypadá, že jsem génius, který dokáže vše, na co sáhne. Už jen toto působí nerealisticky.

Poslední výtku pak mám k falešným volbám. Můžete si sice zvolit kolej či hůlku, ale na rozdíl od filmové a knižní předlohy to nic neznamená. Jedinou změnou je barva povlečení ve vaší posteli. Je jedno, jestli jste Zmijozel nebo Nebelvír, protože potkáte stejné lidi a vedete stejné dialogy.

Celkové hratelnosti by prospělo, kdybyste třeba ve Zmijozelu měli větší sklony k černé magii, ale třeba z Nebelvíru neměli žádnou šanci se k ní dostat. Každopádně hra je přímočará a nedá vám žádnou možnost to ovlivnit. Procházení se po skotské vrchovině je ale krásné a bojování s lapky či brouzdání po hradu se mi také líbí. Pro tyto nedostatky ale nemohu udělit plný počet bodů.

Zdroj: uživatelské hodnocení Gamebot.cz

7.5/10

Hodnocení 7,5/10