Avatar: Frontiers of Pandora je nový titul od vývojářského studia Massive Entertainment a vydavatelského domu Ubisoft a přináší do herního světa nový pohled na jedinečnou a fantastickou Pandoru. Tento otevřený svět plný vizuálního bohatství a akce uchvátí každého na první pohled.

Od hry samotné jsem měl velké očekávání, protože mi přišlo, že tento námět nabízí vývojářům hned několik výzev. Stejně, jako jsem čekal u Mafia: Definitive Edition, že nabídnou možnosti side questů nebo nějaké další aktivity v přírodě, ale marně. Doufal jsem, že nezažiji další zklamání.

Děj Avatar: Frontiers of Pandora

Děj se odehrává mimo hlavní linii filmové série Avatar. Dokonce se neodehrává ani na filmových lokacích. Hned na počátku budete na základně RDA neboli Resource Development Administration. Toto je organizace, která měla několik programů a jedním z těchto programů byl i Avatar, kde zkombinovali lidskou DNA s DNA místních domorodců Na’vi. Lidé zde pak fungovali jako operátoři.

Ve hře budete ale na základně Western Frontier, kde měli pro změnu nápad unést několik dětí Na’vi a vychovat je lidským způsobem. Hra začíná v momentě, kdy Jack Sully chtěl vypudit lidi z Pandory. Vy jste jeden z unesených dětí a vaše vychovatelka se rozhodla, že vás nenechá zabít, a proto vás dala do kryo spánku.

Vy se probudíte již jako dospělí, ale zjistíte, že se lidé vrátili, aby dokončili své dílo. První část hry je tak o tom, že se snažíte uniknout vojákům. Příběh sleduje hráče v roli Na’vi, který je vychován v zajetí, a jeho základní poslání v této hře je sjednotit tři izolované klany Na’vi v regionu a vyvolat vlnu odporu proti utlačující síle Resource Development Administration (RDA). Tato organizace, známá svými těžebními zařízeními, představuje hrozbu pro přírodní prostředí Pandory, a hráč je povolán k obraně svého domova.

Grafika

Jednou z klíčových charakteristik hry je rozsáhlý otevřený svět plný různorodých prostředí, od hustých lesních oblastí po otevřené pláně a monumentální pohoří. Avatar měl vždy velice povedenou grafiku, ať už se jedná o film či o hru. Vždy to bylo něco, čím tato tématika vynikala.

Grafická stránka hry vyniká a přináší do detailu zpracovaný design a vizuální prvky, které zobrazují mimozemskou krásu Pandory. Hráči se mohou těšit na oku lahodící scenérie, které oživují herní svět, a to především díky vysokému standardu provedení. Oproti výše zmíněné Mafii musím uznat, že zde je do nejmenších detailů zpracovaný i obyčejný mech, který roste na skále.

Propracovaná není ale jen krajina, ale i postavy. Upřímně řečeno jsem byl trochu nedočkavý, protože prvních 40 minut hraní byly cutscény nebo pohyb v potrubí. Teprve poté jsem se dostal do volné přírody, kde jsem mohl okusit detaily Pandory. Vzhled postav a jejich prostředí jsou zkrátka dovedeny k dokonalosti, přičemž každý detail je pečlivě navržen tak, aby vystihoval autentičnost Avatara. Prostředí reaguje na hráčovy akce, což zvyšuje ponoření do herního světa. Avataři Na’vi působí realisticky a mají přesvědčivé animace, což dodává jejich postavám hloubku a charakter.

Hratelnost

Hratelnost hry zahrnuje širokou škálu akčních prvků. Boje s nepřátelskými silami RDA jsou centrálním prvkem. Ovšem v něčem mi tato hra připomíná Kingdom Come. Konkrétně v tom, že se zde musíte všechno postupně naučit. Nic nemáte zadarmo. Na počátku ani neumíte držet luk a vyrábět šípy.

Je to logické, byly jste vězněni na základně RDA a tím pádem jste se těmto dovednostem neměli kde naučit. Takže po útěku ze stanice RDA neumíte nic, stejně jako Jindra, když utekl ze Skalice. Rozhodně to není jako v Mafii, kde vezmete pistoli a hned umíte střílet jako mistr světa.

Významnou součástí hry je také bohatý ekosystém Pandory, který reaguje na hráčovy akce. Sklízení a lovení přírodních zdrojů jsou klíčovými prvky hratelnosti, umožňujícími vylepšování postavy a vybavení. Tato dynamika přidává do hry prvky strategie.

Navigace ve hře

Hned na počátku hry se naučíte používat svůj Na’vi smysl. Ten je velice užitečný, protože vám odhalí všechny předměty a prvky, které jsou aktivní nebo se kterými můžete provádět nějakou akci. Po použití tohoto smyslu a následnému procitnutí se vám zobrazí i směrovka, kudy máte dále jít, pokud se ztratíte. Za mne je to dobrý nápad.

Jediné, co mne v oblasti navigace trochu mrzí, je malá mapa, která je v pravém dolním rohu. Je tak malá a navíc nezobrazuje prakticky nic. Použití při hře je tak pouze orientační. Když jsem měl na začátku utéct do tábora mých kamarádů, tak jsem chtěl tuto mapu využít s nadějí, že mi ukáže třeba cesty v lese nebo naznačí alespoň kudy teče řeka a kde jsou skály. Za mne je to asi nejvýraznější nedostatek. Občas jsem se prostě přistihl, že chodím trochu v kruzích.

Bojový systém

V Avatar: Frontiers of Pandora se hráči ponoří do dynamického a akčního systému boje, který spojuje různé prvky, aby vytvořil poutavý herní zážitek. Ovládáte unikátní postavu Na’vi s bojovými dovednostmi inspirovanými přírodou a silou tohoto fiktivního národa. Zbraně, které nese vaše postava, jsou klíčovým prvkem boje a mohou být upgradovány a měněny podle hráčových preferencí.

V průběhu boje se hráči mohou těšit na realistické animace, které přinášejí plynulé a autentické reakce postav na bojové situace. Taktika hraje klíčovou roli, a proto je nezbytné strategicky využívat bojové schopnosti, vyhýbat se útokům nepřátel a kombinovat speciální údery k efektivnímu zneškodnění protivníků.

Nepřátelé ve hře jsou různorodí a vyžadují od hráče různé taktiky. Od vojáků RDA až po dravé příšery Pandory, každý typ nepřítele představuje jedinečnou výzvu. Nepřátelé nejsou statickými cíli; někteří projevují inteligenci, spolupracují s ostatními a reagují na pohyby hráče.

Herní svět reaguje na bojové akce hráče, umožňující interakci s okolím pro dosažení strategických výhod. Prostředí může sloužit jako úkryt nebo dokonce jako součást bojové taktiky, kde je možné vytvářet pasti a využívat přírodních jevů. Vliv na ekosystém Pandory je dalším zajímavým prvkem. Hráči mohou využívat faunu a flóru pro posílení svých schopností. Sběrem rostlin a lovením potvor získávají bonusy a léčivé předměty.

Systém boje není omezen pouze na souboje; je integrován do širšího rámce misí a úkolů. Hráči se mohou účastnit různorodých misí, které vyžadují různé bojové dovednosti. Úspěšné dokončení bojových misí a úkolů odměňuje hráče zkušenostmi, herní měnou a odemykatelným obsahem. Celkově lze konstatovat, že systém boje ve hře Avatar: Frontiers of Pandora spojuje vizuální efekty, taktickou hloubku a interaktivní prostředí, čímž vytváří poutavý a odměňující herní zážitek.

Někdo srovnává tuto hru s Far Cry 6 nebo Horizon Forbidden West a tvrdí, že nabídka zbraní je zde omezená. Za mne je naprosto dostačující. Původní obyvatelé Pandory totiž nemají žádné automatické pušky či pistole, ale pouze obyčejné luky nebo oštěpy. Oproti domorodcům máte k dispozici i zbraně high-tech od RDA, takže jste na tom lépe než běžní domorodci.

Výkonnější verze každé třídy zbraní lze nalézt skryté po celém světě nebo jako odměny za splnění vedlejších úkolů. Každá mise hlavního příběhu nebo vedlejší úkol je označena doporučenou úrovní boje, ale podle mých zkušeností se nezdálo, že by to představovalo příliš velkou výzvu, pokud bych šel do mise pod úrovní, alespoň ve výchozím nastavení.

Určitě pomohlo, že nepřátelská umělá inteligence je obecně dost slabá a některé speciální schopnosti, které můžete odemknout v jejím stromu dovedností, lze snadno zneužít. Jakmile jsem získal schopnost prorazit sklo kokpitu a vytrhnout mechanizační piloty přímo z jejich postrojů, přistoupil jsem k násilnému vysunutí každého z těch bláznů, jako by to bylo CD Lady Gaga omylem vložené do mého autorádia.

Výrok

Avatar: Frontiers of Pandora nabízí nesmírně poutavý a akční zážitek s bohatým systémem boje, který zahrnuje pestrou škálu prvků. Ovládání unikátní postavy Na’vi v tomto fantastickém světě je vizuálně ohromující, ať už se jedná o plynulé animace, detailně zpracovaný design postav nebo dech beroucí prostředí. Dynamika boje je zdokonalena realistickými efekty a taktickou hloubkou, což vytváří nezapomenutelné momenty a adrenalinové zážitky.

Avšak, i přestože hra překonává mé očekávání, zaslouží si hodnocení 9 z 10. Není zcela bez chyb. Jedním z hlavních nedostatků je absence pořádné mapky, což může být poněkud frustrující pro hráče, kteří se snaží plně ponořit do rozsáhlého herního světa. Nepřesné informace na mapě mohou vést k ztrátě orientace a zbytečnému bloudění, což narušuje jinak plynulý herní zážitek.

Dalším mírným zádrhelem jsou občas se opakující scény. I když jsou tyto momenty spíše ojedinělé, mohou někteří hráči zaznamenat určité opakování v průběhu hry. Přestože se opakování může objevit v některých bojových situacích nebo úkolech, celkový narativ a rozmanitost prostředí činí tuto vadu spíše malichernou v porovnání s celkovou kvalitou hry.

Navzdory těmto drobným nedostatkům je Avatar: Frontiers of Pandora bezpochyby jedním z vrcholných titulů v žánru akčních her, přinášejících nejen vizuální úžasnost, ale i skvělý herní zážitek. S hodnocením 9 z 10 se jedná o titul, který si zaslouží pozornost a může nabídnout hráčům nezapomenutelné dobrodružství v jedinečném světě Pandory.

9/10

Hodnocení 9/10

Jak hodnotíme?