Foto: generováno AI, DALL-E

Úvod

Kingdom Come: Deliverance II – jedna z nejočekávanějších her posledních let je konečně tady! Warhorse Studios se po obrovském úspěchu prvního dílu rozhodli posunout celou sérii ještě dál a nabídnout hráčům rozsáhlejší a detailnější svět, propracovanější hratelnost a hlavně pokračování příběhu Jindřicha, obyčejného kovářského syna, který se shodou okolností zapletl do velkých událostí českých dějin.

Dnes se podíváme na to, jak se hra povedla. Probereme příběh, svět, herní mechaniky, soubojový systém, střelné zbraně, crafting, jízdu na koni, grafiku a nakonec celkové hodnocení. Odpovíme na otázku, zda se čekání na druhý díl vyplatilo, nebo zda se vývojáři až příliš soustředili na realismus a pomalejší tempo hry.

Kingdom Come: Deliverance II přichází s obrovskou mapou rozdělenou na dvě velké části, novými možnostmi v craftingu, bojem na dálku a spoustou dalších vylepšení. Ale jak moc se hra drží svých realistických kořenů? A nepřehnali to vývojáři právě s tou realističností? Pojďme na to!

Příběh – pokračování osudu Jindřicha z Přibyslavic

Abychom pochopili, kde Kingdom Come: Deliverance II začíná, musíme se podívat na konec prvního dílu. Příběh Jindřicha, syna kováře ze Skalice, začal tragicky – jeho vesnice byla vypálena Kumány pod vedením markraběte Zikmunda a Jindřich přišel o rodinu, domov i budoucnost. Po útěku našel útočiště u pana Racka Kobyly, kde se začal učit boji, přežití a nakonec i tomu, jak přežít v politických intrikách šlechty.

Celý první díl vedl k tomu, že se Jindřich stal součástí mocenského boje mezi Zikmundovými vojsky a loajálními šlechtici, kteří podporovali Václava IV. Po mnoha bitvách, osobních ztrátách a odhaleních končil první díl s tím, že Jindřich přísahal pomstu za smrt svého otce a vydal se hledat hlavního viníka – Istvána Totha. Jenže některé odpovědi jsme tehdy nedostali.

Kingdom Come: Deliverance II začíná tím, že Jindřich dostane relativně jednoduchý úkol – společně s Ptáčkem, mladým šlechticem, musí doručit důležité poselství Otoovi z Bergova, mocnému šlechtici, kterého si ve hře zahrál Marek Vašut. Jenže co se zdá jako obyčejná kurýrní práce, se rychle zvrtne. Jindřich se ocitne v centru nových intrik a událostí, které ho zavedou na hrad Trosky, do hlubokých lesů Českého ráje a nakonec až do Kutné Hory.

Otevřený svět a mapy – Trosky a Kutná Hora

Jedním z hlavních taháků KCD2 je jeho rozloha. Už první díl nabízel velkou mapu plnou vesnic, hradů a polí, ale tentokrát se vývojáři rozhodli posunout hranice ještě dál. Herní svět je rozdělen na dvě velké části – oblast kolem hradu Trosky a oblast Kutné Hory.

Trosecko je přibližně stejně velké jako celá mapa prvního dílu, ale nabízí ještě rozmanitější prostředí. Skalní útvary, hluboké lesy, roztroušené vesnice – všechno působí autenticky a detailně. Pokud jste někdy byli v Českém ráji, poznáte známá místa na první pohled. A pak je tu Kutná Hora – ve své době jedno z nejbohatších měst Evropy díky těžbě stříbra. Rušné ulice, obrovské doly, bohaté paláce i chudinské čtvrti – všechno dohromady vytváří fascinující kontrast mezi venkovským a městským prostředím.

Problém je, že začátek hry je velmi pomalý. Než se otevře open-world, musíte projít tříhodinovým úvodem v Troskovicích. Teprve pak dostanete volnost k prozkoumávání světa. To může některé hráče frustrovat – pokud jste se těšili na volný pohyb hned od začátku, budete muset nejprve strávit několik hodin v lineárním úvodu.

Herní mechaniky – realismus, nebo frustrace?

Jestli něco Kingdom Come: Deliverance II posouvá dál, je to realismus. Lukostřelba je extrémně těžká – třesoucí se ruce dělají z přesné střelby skoro nemožný úkol. Soubojový systém je přísný, stamina ubývá rychle a jakmile ji vyčerpáte, jste prakticky bezbranní.

Na druhou stranu, realismus se tady dostává do bodu, kdy už to hraničí s frustrací. Některé akce trvají příliš dlouho, souboje s více nepřáteli jsou smrtící a bez správných perků se vám bude zdát, že jste neustále v nevýhodě.

Na našem kanálu můžete vidět porovnání mezi skutečným prostředím a tím, jak ho hra zpracovala.

Závěrečné hodnocení – Kingdom Come: Deliverance II (7/10)

Kingdom Come: Deliverance II je ambiciózní a detailní RPG, které se snaží posunout hranice realističnosti ve hrách. Warhorse Studios odvedli skvělou práci při budování historicky věrného světa, který působí autenticky nejen vizuálně, ale i svými mechanikami a atmosférou. Český ráj a Kutná Hora jsou nádherně zpracované lokace, které dýchají historií a hráči umožňují nahlédnout do života v 15. století.

Hra nabízí rozsáhlý příběh, ve kterém se Jindřich, obyčejný kovářský syn, dostává do vysoké politiky a vojenských intrik. Příběhové linie jsou propracované a vedlejší úkoly nabízejí dostatek obsahu k prozkoumání. Přesto má hra několik zásadních nedostatků, které brání tomu, aby byla naprostým mistrovským dílem.

Co se povedlo?

Autentický svět a grafika – Detailní rekonstrukce Českého ráje a Kutné Hory je fantastická. Vývojáři si dali záležet na tom, aby prostředí působilo živě, ať už jde o architekturu, přírodní scenérie nebo NPC postavy, které mají svůj vlastní denní režim.

Pokračování silného příběhu – Navazuje na události prvního dílu a posouvá Jindřicha do ještě větších událostí. Politické intriky, spory mezi šlechtou a rostoucí hrozba válek vytvářejí skvělou atmosféru.

Crafting a nové herní mechaniky – Možnost vyrábět vlastní zbraně, lepší ekonomika a rozšířená RPG mechanika dělají hru zajímavější a variabilnější.

Lepší jízda na koni – Kůň se konečně nechová jako tank, který projede keřem bez zpomalení, a jízda působí přirozeněji.

Dvě obrovské mapy – Mapa Trosecka je stejně velká jako původní mapa KCD1, a k tomu dostaneme i Kutnou Horu – dohromady tedy obrovský prostor k objevování.

Co se nepovedlo?

Pomalý rozjezd – Hra vás drží v lineárním prologu zhruba tři hodiny, než vám vůbec dovolí se volně pohybovat. To je dlouhá doba, obzvlášť pro ty, kteří se chtějí rovnou vrhnout do světa.

Extrémně realistický soubojový systém – I když byl soubojový systém vylepšen snížením počtu útočných zón z pěti na čtyři, stále zůstává extrémně náročný. Ztráta staminy při krytí a její pomalé obnovování znamená, že jakmile se dostanete do křížku s agresivním nepřítelem, máte problém. Proč? Protože zatímco vy po několika úderech lapáte po dechu, nepřítel může útočit dál bez omezení. To vytváří frustrující nerovnováhu.

Lukostřelba je příliš těžká – V prvním díle byl luk složitý na ovládání, ale tady je téměř nepoužitelný. Třesoucí se ruce dělají z přesného míření spíš loterii než dovednost.

Nepřátelé jsou nefér – AI je agresivnější než dřív a často se stává, že se na vás sesype skupina nepřátel, zatímco váš společník jen přihlíží. To vede k častým smrtím a frustraci.

Herní doba je uměle natažená – Ano, máme obrovskou mapu a mnoho možností, ale velká část herního času je strávena cestováním z jednoho konce mapy na druhý. První díl měl svižnější tempo a nebylo potřeba tolik přejíždění mezi lokacemi, aby se něco dělo.

Proč 7/10?

Kingdom Come: Deliverance II je výborná hra, ale má své problémy. Pokud by hra vyřešila některé z těchto frustrací, mohla by snadno atakovat hodnocení 9/10. Bohužel, přílišná důslednost v realističnosti někdy působí proti samotné hratelnosti.

Kdyby hra měla:

  • Lépe vyvážený soubojový systém
  • Přístupnější lukostřelbu
  • Krátký prolog místo několika hodin úvodu
  • O něco lepší vyvážení nepřátel a výdrže postavy

Mohla by být ještě lepší. Zatímco fanoušci prvního dílu si ji určitě užijí, noví hráči budou pravděpodobně odrazeni vysokou obtížností a pomalým tempem.

Je to výborná historická simulace a příběhové RPG, ale ne úplně pro každého. Pokud vám nevadí výzva, detailní simulace boje a pomalejší tempo, budete spokojeni. Pokud ale hledáte svižnější akční RPG, možná narazíte na spoustu frustrací.

Proto dávám 7 z 10 – skvělá hra, ale s několika designovými rozhodnutími, které ji sráží dolů.

7/10

Hodnocení 7/10

Jak hodnotíme?